Pages

Sunday, 16 December 2012

: : Islam Bhg. II : :

Islam Bhg. II
Oleh: Dr Zakir Naik

Konsep Tuhan bagi Agama Islam


Islam merupakan sebuah agama samawi yang mempunyai pengikut di seluruh dunia melebihi 1 bilion. Islam bermaksud ‘Tunduk dan Patuh pada perintah Allah’. Orang Islam menerima Al-Quran sebagai kata-kata Allah swt yang diturunkan kepada nabi yang terakhir dan penutup bagi sekalian nabi iaitu Nabi Muhammad saw.

Islam menyatakan bahawa Allah swt telah menghantar nabi dan rasul pada setiap zaman dengan membawa mesej tentang “Tuhan yang Maha Esa” dan kebertanggungjawaban pada hari akhirat. Justeru, Islam menerima dan percaya terhadap rasul yang telah diturunkan sebelum ini yang bermula dengan Nabi Adam a.s, diikuti Noh a.s, Ibrahim a.s, Ismail a.s dan lain-lain lagi.

Definisi Tuhan

Definisi tuhan yang paling ringkas dan padat dalam Islam telah diberikan oleh empat ayat yang terdapat dalam Surah Al-Ikhlas (surah yang ke-112) iaitu:

1. “Katakanlah: Dia lah Allah Yang Maha Esa.”
2. “Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.”
3. “Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan.”
4. “Dan tidak ada seorang pun yang sama dengan Dia”
[Al-Quran 112:1-4]

Perkataan “As-Samaad” dalam ayat yang ke-2 surah Al-Ikhlas sukar untuk diterjemahkan. Ia bermaksud “Kewujudan Mutlak” (absolute existence) yang mana hanya merujuk kepada Allah (swt). Semua kewujudan yang lain selain daripada Allah swt adalah sementara dan bergantung pada keadaan. Ia juga bermaksud Allah swt tidak bergantung pada sesiapa atau sesuatu apa pun, tetapi segala sesuatu adalah bergantung pada Allah swt.

Surah Al-Ikhlas- Ujian bagi Teologi (The Touchstone of Theology)

Surah Al-Ikhlas (surah ke-112) dalam kitab suci Al-Quran merupakan ujian bagi teologi. ‘Teo’ adalah daripada perkataan ‘Greek’ yang bermaksud Tuhan manakala ‘logi’ bermaksud kajian. Oleh itu, teologi bermaksud Kajian terhadap Tuhan. Bagi orang Islam, empat ayat yang terdapat dalam Surah Al-Ikhlas tersebut merupakan ujian atau kayu ukur bagi kajian terhadap Tuhan. 

Mana-mana calon yang ingin menjadi ‘Tuhan’ mesti tertakluk kepada ‘Ujian Asid’ ini. Oleh kerana sifat-sifat bagi Allah swt Tuhan yang Maha Kuasa telah diberikan oleh surah ini, maka tuhan palsu dan hipokrit dapat dikenali dan disingkirkan dengan mudah melalui surah ini.

Apakah yang dikatakan oleh Islam berkenaan ‘Tuhan-Manusia’

India biasanya dikenali sebagai tempat ‘Tuhan-Manusia’. Ini disebabkan oleh kelimpahan Guru-Guru Kerohanian di India. Kebanyakan ‘Babas’ dan ‘Saint’ (guru-guru kerohanian) ini mempunyai ramai pengikut di serata dunia. Untuk memahami pendirian Islam terhadap tuhan palsu ini, mari kita analisa salah satu contoh ‘Tuhan-Manusia’ iaitu Osho Rajneesh.

Mari kita letak calon ‘Baghwan’ (Osho) Rajneesh untuk diuji menerusi Surah Al-Ikhlas, ujian bagi teologi.

i. Kriteria atau ujian yang pertama adalah “Katakanlah: Dia lah Allah (Tuhan) Yang Maha Esa.”

Adakah Rajneesh adalah satu (Maha Esa)? Tidak! Rajneesh merupakan salah satu daripada pelbagai Guru Kerohanian yang dihasilkan oleh India. Sesetengah pengikut Rajneesh mungkin masih lagi berpegang bahawa Rajneesh adalah satu.

ii. Kriteria atau ujian yang kedua adalah“Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.”

Kita tahu bahawa daripada biografi Rajneesh dia telah mengalami penyakit diabetes, asma dan sakit belakang yang kronik. Dia mengatakan bahawa kerajaan Amerika telah memberikan racun yang bertindak secara perlahan sewaktu berada di dalam penjara. Bayangkan ‘Tuhan’ diracun! Justeru Rajneesh bukan tempat bergantung segala sesuatu.

iii. Kriteria atau ujian yang ketiga adalah “Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan.”

Kita tahu bahawa Rajneesh telah dilahirkan di Jabalpur, India yang mempunyai ibu dan bapa yang juga merupakan pengikutnya.

Dalam bulan Mei tahun 1981, dia telah berangkat ke Amerika dan menubuhkan sebuah Bandar yang dipanggil ‘Rajneeshpuram’. Dia kemudian didapati bersalah oleh Barat dan akhirnya ditangkap dan buang keluar dari negara tersebut.

Selepas itu, dia kembali semula ke India dan mula membentuk perkampungan di Pune yang mana dikenali sebagai perkampungan ‘Osho’. Rajneesh meninggal pada tahun 1990. Para pengikut Rajneesh percaya bahawa dia Tuhan yang Maha Kuasa. Di perkampungan ‘Osho’, Pune, seseorang boleh melihat satu tulisan pada batu nisannya.

“Osho- Never Born, Never Died; Only visited the Earth Planet between 11th December 1930 to 19th January 1990”
yang bermaksud:

“Osho- tidak pernah dilahirkan, tidak pernah mati; hanya melawat planet bumi dari 11th Disember 1930 hingga 19th Januari 1990”

Mereka lupa untuk memberitahu bahawa dia tidak diluluskan pemberian visa bagi 21 buah negara di seluruh dunia. Bayangkan ‘Tuhan’ melawat bumi memerlukan visa untuk masuk ke sesebuah negara! Archbishop Greece pernah berkata jika Rajneesh tidak diusir, nescaya mereka akan membakar rumahnya dan juga para pengikutnya.

iv.      Kriteria atau ujian yang keempat yang merupakan ujian yang paling getir adalah “Dan tidak ada seorang (sesuatu) pun yang sama dengan Dia”.

Selagi kita mampu untuk membayangkan dan membandingkan tuhan dengan sesuatu, maka calon ‘Tuhan’ tersebut adalah bukan tuhan. Ia adalah mustahil untuk membayangkan Tuhan yang Maha Esa. Kita sedia maklum bahawa Rajneesh merupakan manusia, ada dua biji mata, ada dua telinga, satu mulut dan juga janggut putih. Banyak gambar-gambar dan juga poster Rajneesh yang boleh didapati.

Selagi mana kita mampu untuk membayangkan sesuatu (entiti) dengan gambaran mental kita, maka sesuatu (entiti)  itu bukan tuhan.

Ramai yang cuba untuk membuat perbandingan ‘Antropomorfik’ terhadap Tuhan. Sebagai contoh, Arnold Schwarzenegger, seorang ahli bina badan dan juga artis Hollywood yang terkenal, yang pernah memenangi gelaran Mr. Universe iaitu orang yang terkuat di dunia. Katakanlah, seseorang berkata Tuhan yang Maha Kuasa itu adalah 1,000 kali ganda lebih kuat berbanding Arnold Schwarzenegger atau King Kong. 

Samada 1,000 atau 1,000,000 kali ganda lebih kuat, ia gagal untuk melepasi Kriteria Surah Al-Ikhlas iaitu “Dan tidak ada seorang pun yang sama dengan Dia”.

Oleh yang demikian, sesiapa pun tidak akan dapat melepasi ‘Ujian Asid’ (kayu ukur) ini melainkan Allah swt.

Ayat yang berikutnya di dalam Al-Quran menyampaikan mesej yang sama iaitu:

“Dia tidak dapat dilihat dan diliputi oleh penglihatan mata, sedangkan Dia dapat melihat (dan mengetahui hakikat) segala penglihatan (mata), dan Dia lah Yang Maha Halus, lagi Maha Mendalam pengetahuan-Nya.”
[Al-Quran 6:103]

Tuhan tidak akan bertukar menjadi manusia

Sesetengah orang mungkin berhujah bahawa Tuhan sememangnya tidak bertukar menjadi manusia, tetapi hanya menjelma dalam bentuk manusia. Jika Tuhan sekadar menjelma dalam bentuk manusia dan tidak bertukar menjadi manusia, maka Tuhan seharusnya tidak memiliki kualiti seperti manusia.

Kita tahu bahawa semua ‘Tuhan-Manusia’ memiliki kualiti dan kekurangan yang sama seperti manusia. Mereka semua perlu kepada tidur, makan, minum dan sebagainya sama seperti keperluan manusia yang lain.

Justeru, secara logik menyembah Tuhan dalam bentuk manusia adalah satu kesilapan, oleh itu ianya perlu ditegah dalam apa jua bentuk dan cara sekalipun. Sebab itulah Al-quran telah memberi tentangan kepada semua bentuk Anthropomorphism. Kitab suci Al-Quran menyatakan di dalam Surah As-Syuraa ayat ke 11 yang bermaksud:

“.. Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat”
[Al-Quran 42:11]

Tuhan tidak akan melakukan perkara yang bukan bersifat ketuhanan

Oleh kerana Tuhan merupakan sumber bagi Keadilan, Kasih Sayang dan Kebenaran, maka sifat-sifat kejahatan adalah tidak layak bagi Tuhan. Tuhan tidak melakukan perkara-perkara yang bukan bersifat ketuhanan. Justeru, kita tidak boleh membayangkan bahawa Tuhan berbohong, berlaku tidak adil (zalim), melakukan kesilapan, atau mempunyai sebarang kelemahan seperti manusia.

Tuhan boleh bertindak melakukan ketidakadilan jika Dia memilih untuk melakukan perkara tersebut, tetapi Tuhan tidak akan melakukannya kerana ketidakadilan merupakan perkara yang bukan bersifat ketuhanan. Al-Quran menyatakan dalam Surah An-Nisa ayat ke 40:

“Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (berlaku tidak adil terhadap seseorang) sekalipun seberat zarah. Dan kalaulah (amal yang seberat zarah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar”
[Al-Quran 4:40]

Tuhan boleh untuk berlaku tidak adil jika Dia mahu, tetapi sekiranya Tuhan berlaku tidak adil maka Ia tidak layak menjadi Tuhan.
Tuhan tidak akan melakukan kesilapan

Tuhan boleh untuk melakukan kesilapan jika Dia mahu. Tetapi Tuhan tidak akan melakukan kesilapan, kerana melakukan kesilapan adalah bukan sifat atau perbuatan bagi Tuhan.

“…Tuhanku tidak akan salah (silap) ...”
[Al-Quran 20:52]

Sekiranya Tuhan melakukan kesilapan, maka Dia tidak layak menjadi Tuhan.

Tuhan tidak akan lupa

Tuhan boleh lupa jika Dia mahu berbuat demikian. Tetapi Tuhan tidak akan lupa tentang apa sahaja kerana perbuatan lupa merupakan bukan sifat bagi Tuhan.

Mesej yang sama di dalam Al-Quran yang menyebut:

“..Tuhanku tidak akan salah (silap) dan tidak (pula) lupa”
[Al-Quran 20:52]

Tuhan hanya melakukan perbuatan (perkara) yang bersifat Ketuhanan sahaja

Konsep Ketuhanan dalam Islam adalah Tuhan Maha Kuasa ke atas tiap-tiap sesuatu. Al-Quran menyatakan di dalam beberapa ayat, antaranya [Al-Quran 2:106; 2:109; 2:284; 3:29; 16:77; dan 35:1]

“Sesungguhnya Allah Maha Kuasa ke atas tiap-tiap sesuatu”
[Al-Quran 2:106; 2:109; 2:284; 3:29; 16:77; dan 35:1]

Selanjutnya, Al-Quran menyatakan di dalam Surah Al-Buruj ayat ke 16:

“Yang berkuasa melakukan segala yang dikehendakiNya”
[Al-Quran 85:16]

Kita mesti ingat bahawa Allah hanya berkehendak atau berkeinginan melakukan perkara yang bersifat ketuhanan sahaja dan bukan perkara yang tidak bersifat ketuhanan.

Falsafah Antropomorfisme

Kebanyakan agama percaya, secara langsung atau tidak langsung menerusi falsafah Antropomorfisme, bahawa ‘Tuhan Boleh Menjadi Manusia’. Pendirian dan pandangan ini wujud disebabkan mereka percaya bahawa, Tuhan Yang Maha Kuasa, tidak dapat menyedari dan menyelami kelemahan dan perasaan manusia melainkan Tuhan sendiri turun ke bumi sebagai manusia bagi menetapkan peraturan-peraturan untuk umat manusia. 

Pemikiran logik yang mengelirukan ini, telah menipu berjuta-juta manusia yang tidak terkira banyaknya sepanjang zaman. Marilah sama-sama kita menganalisis hujah ini dan melihat sama ada ianya mempunyai alasan yang kukuh.

Pencipta Menyediakan Manual Arahan (Buku Panduan)

Katakan saya mengeluarkan perakam kaset video (VCR/Video Cassette Recorder ). Adakah saya perlu menjadi VCR untuk mengetahui apa yang baik atau apa yang buruk bagi VCR? Apa yang perlu saya buat adalah menyediakan manual arahan, saya tidak perlu menjadi VCR untuk mengetahui baik dan buruk tentang VCR. 

Saya akan menulis arahan: “Jika hendak menonton video, masukkan kaset dan tekan butang ‘Play’. Jika hendak mempercepatkan tayangan tekan butang ‘FF’ (Fast Forward). Jangan jatuhkan dari tempat tinggi, jika tidak ia rosak. Jangan biarkan terkena pada air, jika tidak ia rosak.”



Saya menulis manual arahan tersebut yang menyenaraikan pelbagai arahan yang perlu dan tidak perlu untuk mesin itu.

Kitab Suci Al-Quran Adalah Manual Arahan (Buku Panduan) Untuk Manusia

Sebagaimana Tuhan kita, Allah swt Yang Maha Pencipta juga tidak perlu untuk menjadi manusia untuk mengetahui apa yang baik dan buruk terhadap manusia. Tuhan memilih untuk menyediakan buku panduan kepada manusia. Buku panduan yang terakhir dan penutup bagi umat manusia ini adalah Kitab Suci Al-Quran. ‘Perintah-perintah’ serta ‘Larangan-larangan’ telah dijelaskan di dalam Al-Quran. 


Seandainya anda membenarkan saya untuk membuat perbandingan antara manusia dengan mesin, maka saya akan menyatakan bahawa manusia adalah mesin yang paling kompleks di dunia ini. Andai kata wujud mesin yang paling canggih dan sangat kompleks di dunia sekalipun adalah tidak mampu untuk dibandingkan dengan fizikal, psikologi, genetik dan faktor-faktor sosial individu dalam kehidupan masyarakat manusia.

Semakin tinggi nilai kecanggihan mesin tersebut, maka semakin besarlah manual arahan yang diperlukan. Dengan logik yang sama, bukankah manusia yang sangat kompleks ini turut memerlukan manual arahan atau buku panduan untuk mentadbir kehidupan seharian mereka.

Allah Memilih Utusan-Utusan-Nya

Allah (swt) tidak perlu datang sendiri untuk memberikan manual arahan. Dia memilih seorang lelaki dari kalangan manusia untuk menyampaikan mesej dan berkomunikasi dengan beliau di peringkat yang lebih tinggi melalui pengantar bahasa wahyu. Lelaki terpilih  sedemikian adalah dipanggil Rasul dan Nabi Allah.

Sesetengah Orang 'Buta' Dan 'Pekak'

Walaupun kemustahilan falsafah antropomorfisme ini, ramai pengikut kebanyakan agama masih percaya akan falsafah tersebut dan mengajar kepada orang lain. Bukankah ianya suatu penghinaan kepada kebijaksanaan manusia dan kepada Pencipta yang menganugerahkan kecerdasan fikiran? Orang seperti inilah yang benar-benar ‘pekak’ dan ‘buta’ walaupun mereka memiliki nikmat pendengaran dan penglihatan yang diberikan oleh Allah kepada mereka.

Kitab suci Al-Quran menyebut:

Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; Dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).
[Al-Quran 2: 18]

Kitab Bible juga memberi mesej yang sama dalam Injil Matius:

Itulah sebabnya aku berkata-kata dalam perumpamaan kepada mereka; kerana sekalipun melihat, mereka tidak melihat dan sekalipun mendengar, mereka tidak mendengar dan tidak mengerti.
[The Bible, Matthew 13:13]

Mesej yang sama juga diberikan dalam kitab-kitab Hindu, seperti dalam Rigveda:

Di sana, mungkin seseorang telah melihat kata-kata itu, namun mereka sebenarnya tidak memahami, mungkin seseorang telah mendengar kata-kata tersebut, namun mereka sebenarnya tidak mengerti.
[Rigveda 10:71:4]

Seluruh kitab-kitab tersebut menyatakan kepada pembacanya walaupun mesej kepada mereka sudah jelas, dalil sudah cukup dan bukti sudah nyata tetapi masih ramai yang lari daripada kebenaran.

Nama-Nama Bagi Allah

1. Kepunyaan Allah-lah nama-nama yang baik

Al-Quran menyebut:

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Serulah nama " Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia".
[Al-Qur'an 17:110]

Mesej yang sama berkenaan nama-nama Allah diulangi di dalam Al-Quran iaitu di dalam surah Al-A’raf ayat 180, surah Taha ayat 8 dan juga Surah Al-Hasyr ayat ke 24.

Al-Quran juga memberikan tidak kurang daripada 99 nama-nama yang berbeza kepada Allah Yang Maha Besar. Al-Quran merujuk kepada Allah sebagai Ar-Rahman (Yang Maha Pemurah), Ar-Rahim (Yang Maha Mengasihani) dan Al-Hakim (Yang Maha Bijaksana) serta nama-nama lain yang mulia.


Kita boleh memanggil Allah dengan mana-mana nama tetapi nama itu haruslah indah dan tidak menampakkan gambaran menerusi mental atau fikiran.

2. Setiap sifat Tuhan adalah unik dan dimiliki oleh-Nya sahaja

Tuhan bukan sahaja memiliki sifat yang unik, tetapi sifatnya itu mampu untuk mengenal pasti bahawa dirinya adalah Tuhan yang Maha Kuasa. Saya akan menjelaskan perkara ini dengan lebih lanjut lagi. Marilah kita mengambil contoh seorang tokoh terkenal, katakan Neil Armstrong. Neil Armstrong adalah seorang angkasawan.

Jika seseorang berkata Neil Armstrong adalah seorang rakyat Amerika. Sifat rakyat Amerika yang terdapat pada Neil Armstrong adalah betul tetapi tidak cukup untuk mengenal pasti dirinya. Sekiranya seseorang bertanya siapakah rakyat Amerika? Jawapannya ada berjuta-juta rakyat Amerika. 

Seperti juga, sekiranya kita katakan bahawa Neil Armstrong adalah seorang angkasawan. Sifat ini juga tidak unik walaupun benar, kerana terdapat beratus-ratus angkasawan. Untuk mengenal pasti seseorang secara unik, maka kita seharusnya meneliti sifat unik yang dimiliki oleh orang tersebut.

Sebagai contoh, Neil Armstrong adalah manusia pertama yang menjejakkan kaki ke bulan. Justeru, apabila ada orang yang bertanya siapakah manusia pertama yang menjejakkan kaki ke bulan, jawapannya hanya satu iaitu Neil Armstrong. Begitu juga sifat bagi Tuhan yang Maha Kuasa, sifatnya juga mestilah unik seperti Pencipta Alam Semesta. 

Seandainya saya berkata bahawa Allah swt adalah pembina bangunan, ia mungkin benar tetapi tidak unit. Manusia juga boleh membina bangunan. Namun, sekiranya saya berkata siapakah Pencipta Alam Semesta? Jawapannya hanya satu iaitu Allah swt yang Maha Berkuasa. Berikut merupakan antara sifat-sifat unik yang dimiliki Allah swt yang Maha Besar:

"Ar-Rahim", yang Maha Mengasihani

"Ar-Rahman", yang Maha Pengasih

"Al-Hakim", yang Maha Bijaksana

Oleh itu, jika ada yang bertanya siapakah “Ar-Rahim” (yang Maha Mengasihani)? Akan hanya ada satu sahaja jawapan iaitu Allah swt.

3. Salah satu sifat Tuhan tidak boleh bercanggah dengan sifat-sifat yang lain

Selain daripada sifat yang unit, sifat-sifat yang dimiliki oleh Tuhan juga tidak boleh bercanggah antara satu sama lain. Bagi meneruskan contoh awal tadi, andaikan seseorang mengatakan bahawa Neil Armstrong adalah angkasawan Amerika pertama yang menjejakkan kaki di bulan adalah rakyat India. Sifat yang mengatakan Neil Armstrong angkasawan Amerika adalah benar, namun rakyat India adalah salah.

Begitu juga seandainya ada yang berkata Allah swt yang merupakan Pencipta Alam Semesta ini memiliki satu kepala, dua tangan, dua kaki dan sebagainya. Sifat Allah swt sebagai Pencipta Alam Semesta adalah betul, namun mengatakan Allah swt menyerupai makhluk adalah salah dan tidak betul.

4. Semua sifat-sifat harus menunjukkan kepada Tuhan yang sama dan satu (esa)

Oleh kerana terdapat hanya satu Tuhan, maka semua sifat-sifat harus menunjukkan kepada Tuhan yang sama dan satu (esa). Begitu juga bagi Allah swt yang Maha Pencipta. Tidak patut untuk mengatakan bahawa Tuhan Pencipta Alam Semesta adalah berlainan dengan Tuhan Pemelihara Alam Semesta atau tuhan-tuhan yang lain. Ini kerana Allah swt, Tuhan yang Maha Esa, memiliki segala sifat-sifat yang digabungkan bersama-sama.

Perpaduan Tuhan

Sesetengah orang Polyteism berhujah dengan mengatakan bahawa kewujudan lebih daripada satu Tuhan adalah logik. Mari kita tunjukkan kepada mereka bahawa jika terdapat lebih daripada satu Tuhan, maka tuhan-tuhan tersebut akan mempertikai antara satu sama lain. Tiap-tiap ‘Tuhan’ akan cuba memenuhi kehendak masing-masing dan akan menentang kehendak yang lain.

Perkara ini dapat diperhatikan dalam mitologi agama Politestik dan Panteistik. Andai kata ‘Tuhan’ dikalahkan atau tidak berupaya untuk mengalahkan ‘Tuhan’ lain, ‘Dia’ sudah tentu bukan lagi ‘Tuhan’ yang Maha Kuasa. 

Juga popular di kalangan agama-agama Polyteism adalah tentang idea tuhan yang banyak, masing-masing mempunyai tanggungjawab yang berbeza. Sebagai contoh, tiap-tiap ‘Tuhan’ bertanggungjawab kepada bahagian tertentu dalam kewujudan manusia seperti ada ‘Tuhan-Matahari’, ‘Tuhan-Bulan’, ‘Tuhan-Hujan’ dan sebagainya.

Ini menunjukkan salah satu daripada ‘Tuhan’ itu tidak cekap terhadap perkara-perkara yang lain dan juga jahil akan peranan dan tanggungjawab ‘tuhan-tuhan’ yang lain. Jahil dan tidak cekap tidak boleh ada pada Tuhan. 

Justeru, jika terdapat lebih daripada satu tuhan, ia sudah pasti akan membawa kepada kekeliruan, kekacauan, huru-hara dan kemusnahan alam semesta. Namun, alam semesta yang wujud adalah dalam keadaan yang cukup harmoni. Berkenaan perkara ini Allah swt menyebut di dalam Al-Quran:

“Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka Maha suci Allah, Tuhan yang mempunyai Arasy, dari apa yang mereka sifatkan.”
[Al-Quran 21:22]

Sekiranya terdapat lebih dari satu Tuhan, nescaya tuhan-tuhan tersebut akan membawa segala makhluk yang  mereka ciptakan. Kitab suci Al-Quran menyebut:

“Allah tidak sekali-kali mempunyai anak, dan sekali-kali tidak ada tuhan (yang lain) bersama-Nya; (Kalaulah ada banyak tuhan) tentulah masing-masing tuhan itu akan membawa segala makhluk yang diciptakannya, dan tentulah sebahagian daripada mereka akan bertindak mengalahkan sebahagian yang lain. Maha suci Allah dari apa yang disifatkan oleh mereka (yang musyrik) itu.”
[Al-Quran 23:91]

Oleh itu, kewujudan hanya satu Tuhan yang Maha Esa, Unik, Maha Kuasa, Maha Besar adalah merupakan satu idea yang logik.

Terdapat beberapa agama seperti agama Buddha dan Konfusianisme, yang merupakan agama agnostik. Mereka tidak mengulas atau membicarakan berkenaan Tuhan. Mereka juga tidak mengesahkan mahupun menafikan kewujudan Tuhan. Juga terdapat agama-agama lain seperti, Jainisme, yang merupakan agama ateisme. Jainisme tidak percaya kepada kewujudan Tuhan.

Secara dasarnya semua agama percaya kepada Monoteisme

Semua agama utama percaya akan kewujudan Tuhan, pada suatu tahap, yakin bahawa wujud hanya satu Tuhan yang Maha Kuasa. Keseluruhan kitab-kitab agama menceritakan tentang monoteisme iaitu kepercayaan kepada Tuhan yang Maha Esa.

Manusia merubah kitab-kitab suci untuk kepentingan mereka

Mengikut peredaran zaman, sebahagian besar daripada kitab-kitab agama telah diselewengkan dan ditukar oleh mereka yang mempunyai kepentingan tertentu. Kepercayaan agama telah diputarbelitkan dari monoteisme kepada kepercayaan panteisme dan politeisme. Berkenaan permasalahan ini kitab suci Al-Quran menyebut:

“Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Al-Kitab dengan tangan mereka sendiri, kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. maka Kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besarlah bagi mereka dari apa yang mereka kerjakan.”
[Al-Quran 2:79]

Terjemahan: Mohd Aziz
Sumber: Concept of God in Major Religions

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...