Al-Quran Sebagai Mukjizat
oleh: Prof. Dr. Hamka
I'jazul Quran (i'jaz ialah perlemahan)
Yaitu lemah orang buat meniru atau menyamai Al-Quran,
apatah lagi menandingi dan melebihinya. Sebab itu samalah pendapat ulama-ulama
ahli bahasa dan sastera, bahawasanya Al-Quran ini adalah Mu'jizat bagi Nabi
Muhammad (saw).
Sebagaimana bagi Nabi Musa (as) ada mu'jizat membelah
laut dengan tongkat, bagi Nabi Isa (as) ada mu'jizat menyembuhkan orang sakit
lepra hanya semata-mata dengan menjamah.
Mengapa Al-Quran sebagai mu'jizat?
Maka timbullah pertanyaan orang, mengapa mu'jizat Nabi
Muhammad (saw) hanya Al-Quran yang dibaca, atau satu kitab yang dipelajari,
bukan sebagai mu'jizat yang mengagumkan akal?
Mengapa tidak tongkat sebagai yang ada pada Nabi Musa
(as)? Mengapa tidak api yang menghangusi sebagai mu'jizat Nabi Ibrahim (as)?
Atau sebagaimana Nabi Isa (as) menyembuhkan orang buta dan orang sakit lepra
itu?
Di zaman kita inipun masih ada orang yang bertanya-tanya
demikian, dan orang-orang musyirikin di Makkah dahulupun pernah meminta supaya
Nabi Muhammad (saw) menunjukkan suatu mu'jizat, misalnya Bukit Shafa menjadi
emas, atau beliau sendiri mempunyai sebuah rumah dari emas, dan beberapa
permintaan yang lain, sebagaimana tersebut di dalam Surah Al-Isra' (surah
ke-17), ayat 93 dan beberapa ayat pada surah lain.
Tetapi permintaan mereka itu tidak dikabulkan Allah atau
tidak memandang itu lebih penting daripada mu'jizat Al-Quran.
Beberapa Hadis yang sahih telah diriwayatkan
(direkodkan) oleh sahabat-sahabat beliau, bahawa beliaupun pernah
mempertunjukkan mu'jizat yang aneh-aneh, misalnya keluar air yang diminum oleh
1,200 orang dari dalam timba beliau yang kecil di Hudaibiyah, atau hujan lebat
di sekitar khemah tentera sahaja dan tidak turun di tempat lain sehingga dapat
semuanya menampung air, yang banyaknya 30,000 orang dalam perjalanan ke
peperangan Tabuk dan beberapa mu'jizat yang lain.
Tetapi mu'jizat-mu'jizat yang demikian tidaklah beliau
jadikan tentangan kepada kaum musyirikin. Beliau menentang lawan hanyalah
dengan mu'jizat Al-Quran. Dengan Al-Quran beliau mengokohkan risalahnya dan
dengan Al-quran beliau menambah iman pengikut-pengikut beliau, kaum yang
beriman, sampai hari kiamat.
Mu'jizat disesuaikan dengan zaman hidup
Rasul
Mu'jizat seorang Rasul ataupun seorang Nabi selalu di
sesuaikan Tuhan dengan zaman hidup Rasul atau Nabi itu sendiri, dan harus
sesuai pula dengan bermacam-ragam risalah yang dibawanya.
Apabila risalahnya itu adalah merata untuk seluruh
manusia, yang kekal dan tidak akan berubah lagi sampai selama-lamanya,
hendaklah mu'jizatnya itu yang kekal dan merata pula, yang kian mendalam orang
berfikir, kian mengaku akan mu'jizat itu.
Mu'jizat itu sekali-kali tidak akan kekal, kalau dia
hanya merupakan suatu kejadian yang dapat dilihat mata disuatu masa. Sebab
apabila Rasul yang membawa mu'jizat itu telah pulang ke Rahmatullah
(meninggal/wafat), mu'jizat itu tidak akan bertemu lagi.
Dan ada pula suatu kejadian yang dipandang mu'jizat di
zaman hidup nabi yang bersangkutan, namun setelah beberapa abad kehadapan,
keangkeran (keistimewaan) mu'jizat itu tidak ada lagi kerana kemajuan ilmu
pengetahuan.
Sebagai contoh, orang Yogi yang kuat mengadakan
pertapaan sudah boleh berjalan di atas api yang tengah menyala, sehingga
mu'jizat Nabi Ibrahim sudah hampir disamai. Kemajuan ilmu kedoktoran di zaman
kita ini telah memungkinkan sembuhnya penyakit-penyakit kronik sebagai yang
telah disembuhkan oleh jamahan tangan Nabi Isa.
(Selain itu kemajuan teknologi dalam bidang kejuruteraan
juga telah membolehkan kita menyeberangi lautan yang dalam dan luas melalui
pembinaan jambatan sebagaimana mu'jizat Nabi Musa membelah laut untuk
menyeberanginya.)
Al-Quran merupakan mu'jizat yang sesuai pada
seluruh masa dan bangsa
Lantaran itu dapatlah kita berkata bahawasanya mu'jizat
segala Nabi dan Rasul, dan mu'jizat Nabi Muhammad (saw) yang selain daripada
Al-Quran, adalah hal kenyataan yang dapat dilihat dengan mata, yang habis
dengan sendirinya setelah lewat zamannya.
Tetapi mu'jizat Nabi Muhammad (saw) yang bernama
Al-Quran ini adalah mu'jizat yang sesuai untuk seluruh masa dan bangsa, yang
datang setelah akal dan kecerdasan manusia sudah lebih tinggi dari zaman
purbakala.
Pengakuan al-Walid bin al-Mughirah terhadap
Al-Quran
Seorang ahli bahasa yang besar, sasterawan terkemuka di
zaman Nabi, yaitu al-Walid bin al-Mughirah seketika diminta oleh Abu Jahal,
bagaimana kesannya tentang susun kata Al-Quran telah meyatakan:
"Demi Allah! Tidak ada
di kalangan kita yang sepintar saya menilai syair-syair, yang mengenal Rajaznya
dan Khadhidnya.
Demi Allah! Apa yang
diucapkan oleh Muhammad itu tidak dapat diserupakan dengan sebarang syairpun.
Demi Allah! Kata-katanya
ini manis didengar, indah diucapkan, puncaknya menimbulkan buah, dasarnya
memancarkan kesuburan.
Perkataan ini selalu di
atas dan tidak dapat di atasi, dan yang di bawahnya mesti hancur
dibuatnya."
Al-walid tidak masuk Islam, dia tetap dalam kufur.
Tetapi inti kebenaran dalam keistimewaan Al-Quran tidak dapat dibantahnya. Dia
tidak dapat memutar belit kenyataan. Sebab itu Al-Quran juga mempengaruhi orang
yang memusuhinya sebagaimana mempengaruhi orang yang beriman kepadanya.
Sumber: Tafsir al-Azhar
No comments:
Post a Comment