Pages

Friday 26 June 2015

: : Al-Quran Sebagai Mukjizat : :

Al-Quran Sebagai Mukjizat
oleh: Prof. Dr. Hamka


I'jazul Quran (i'jaz ialah perlemahan)

Yaitu lemah orang buat meniru atau menyamai Al-Quran, apatah lagi menandingi dan melebihinya. Sebab itu samalah pendapat ulama-ulama ahli bahasa dan sastera, bahawasanya Al-Quran ini adalah Mu'jizat bagi Nabi Muhammad (saw).

Sebagaimana bagi Nabi Musa (as) ada mu'jizat membelah laut dengan tongkat, bagi Nabi Isa (as) ada mu'jizat menyembuhkan orang sakit lepra hanya semata-mata dengan menjamah.

Mengapa Al-Quran sebagai mu'jizat?

Maka timbullah pertanyaan orang, mengapa mu'jizat Nabi Muhammad (saw) hanya Al-Quran yang dibaca, atau satu kitab yang dipelajari, bukan sebagai mu'jizat yang mengagumkan akal?

Mengapa tidak tongkat sebagai yang ada pada Nabi Musa (as)? Mengapa tidak api yang menghangusi sebagai mu'jizat Nabi Ibrahim (as)? Atau sebagaimana Nabi Isa (as) menyembuhkan orang buta dan orang sakit lepra itu?

Di zaman kita inipun masih ada orang yang bertanya-tanya demikian, dan orang-orang musyirikin di Makkah dahulupun pernah meminta supaya Nabi Muhammad (saw) menunjukkan suatu mu'jizat, misalnya Bukit Shafa menjadi emas, atau beliau sendiri mempunyai sebuah rumah dari emas, dan beberapa permintaan yang lain, sebagaimana tersebut di dalam Surah Al-Isra' (surah ke-17), ayat 93 dan beberapa ayat pada surah lain.

Tetapi permintaan mereka itu tidak dikabulkan Allah atau tidak memandang itu lebih penting daripada mu'jizat Al-Quran.

Beberapa Hadis yang sahih telah diriwayatkan (direkodkan) oleh sahabat-sahabat beliau, bahawa beliaupun pernah mempertunjukkan mu'jizat yang aneh-aneh, misalnya keluar air yang diminum oleh 1,200 orang dari dalam timba beliau yang kecil di Hudaibiyah, atau hujan lebat di sekitar khemah tentera sahaja dan tidak turun di tempat lain sehingga dapat semuanya menampung air, yang banyaknya 30,000 orang dalam perjalanan ke peperangan Tabuk dan beberapa mu'jizat yang lain.

Tetapi mu'jizat-mu'jizat yang demikian tidaklah beliau jadikan tentangan kepada kaum musyirikin. Beliau menentang lawan hanyalah dengan mu'jizat Al-Quran. Dengan Al-Quran beliau mengokohkan risalahnya dan dengan Al-quran beliau menambah iman pengikut-pengikut beliau, kaum yang beriman, sampai hari kiamat.

Mu'jizat disesuaikan dengan zaman hidup Rasul

Mu'jizat seorang Rasul ataupun seorang Nabi selalu di sesuaikan Tuhan dengan zaman hidup Rasul atau Nabi itu sendiri, dan harus sesuai pula dengan bermacam-ragam risalah yang dibawanya.

Apabila risalahnya itu adalah merata untuk seluruh manusia, yang kekal dan tidak akan berubah lagi sampai selama-lamanya, hendaklah mu'jizatnya itu yang kekal dan merata pula, yang kian mendalam orang berfikir, kian mengaku akan mu'jizat itu.

Mu'jizat itu sekali-kali tidak akan kekal, kalau dia hanya merupakan suatu kejadian yang dapat dilihat mata disuatu masa. Sebab apabila Rasul yang membawa mu'jizat itu telah pulang ke Rahmatullah (meninggal/wafat), mu'jizat itu tidak akan bertemu lagi.

Dan ada pula suatu kejadian yang dipandang mu'jizat di zaman hidup nabi yang bersangkutan, namun setelah beberapa abad kehadapan, keangkeran (keistimewaan) mu'jizat itu tidak ada lagi kerana kemajuan ilmu pengetahuan.

Sebagai contoh, orang Yogi yang kuat mengadakan pertapaan sudah boleh berjalan di atas api yang tengah menyala, sehingga mu'jizat Nabi Ibrahim sudah hampir disamai. Kemajuan ilmu kedoktoran di zaman kita ini telah memungkinkan sembuhnya penyakit-penyakit kronik sebagai yang telah disembuhkan oleh jamahan tangan Nabi Isa.

(Selain itu kemajuan teknologi dalam bidang kejuruteraan juga telah membolehkan kita menyeberangi lautan yang dalam dan luas melalui pembinaan jambatan sebagaimana mu'jizat Nabi Musa membelah laut untuk menyeberanginya.)

Al-Quran merupakan mu'jizat yang sesuai pada seluruh masa dan bangsa

Lantaran itu dapatlah kita berkata bahawasanya mu'jizat segala Nabi dan Rasul, dan mu'jizat Nabi Muhammad (saw) yang selain daripada Al-Quran, adalah hal kenyataan yang dapat dilihat dengan mata, yang habis dengan sendirinya setelah lewat zamannya.

Tetapi mu'jizat Nabi Muhammad (saw) yang bernama Al-Quran ini adalah mu'jizat yang sesuai untuk seluruh masa dan bangsa, yang datang setelah akal dan kecerdasan manusia sudah lebih tinggi dari zaman purbakala.

Pengakuan al-Walid bin al-Mughirah terhadap Al-Quran

Seorang ahli bahasa yang besar, sasterawan terkemuka di zaman Nabi, yaitu al-Walid bin al-Mughirah seketika diminta oleh Abu Jahal, bagaimana kesannya tentang susun kata Al-Quran telah meyatakan:

"Demi Allah! Tidak ada di kalangan kita yang sepintar saya menilai syair-syair, yang mengenal Rajaznya dan Khadhidnya.

Demi Allah! Apa yang diucapkan oleh Muhammad itu tidak dapat diserupakan dengan sebarang syairpun.

Demi Allah! Kata-katanya ini manis didengar, indah diucapkan, puncaknya menimbulkan buah, dasarnya memancarkan kesuburan.

Perkataan ini selalu di atas dan tidak dapat di atasi, dan yang di bawahnya mesti hancur dibuatnya."

Al-walid tidak masuk Islam, dia tetap dalam kufur. Tetapi inti kebenaran dalam keistimewaan Al-Quran tidak dapat dibantahnya. Dia tidak dapat memutar belit kenyataan. Sebab itu Al-Quran juga mempengaruhi orang yang memusuhinya sebagaimana mempengaruhi orang yang beriman kepadanya.

Sumber: Tafsir al-Azhar 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...