Pages

Tuesday 23 June 2015

: : Berjalan Ke Masjid : :

Berjalan ke Masjid
Oleh; Sheikh Saleh al-Maghamsi


Tuan-tuan yang dirahmati, ketahuilah tidak ada yang mampu merekodkan sesuatu amalan lebih baik daripada Allah swt. Dan Allah swt pasti akan membalas atas setiap amal kebaikan yang kalian lakukan.

Telah diriwayatkan di dalam sebuah hadis sahih Muslim. Ubay bin Kaab r.a berkata: “Ada seorang lelaki Ansar yang tidak pernah meninggalkan solat berjemaah walau rumahnya jauh dari masjid. 


Lalu Ubay berkata kepada lelaki itu: “Kenapa tidak tuan membeli keldai, berguna juga buat tuan menunggangnya waktu malam yang kelam atau waktu siang yang terik? 

Lelaki itu selanjutnya berkata: “Demi Allah, saya rasa tidak gembira jika rumah saya berdekatan dengan masjid. Kerana ingin sekali gerak langkah kaki saya pergi dan pulang ke masjid dihitung sebagai amalan baik.”

Tuan-tuan sekalian, apabila diteliti hadis ini, amatlah selari dengan kalam Allah swt di dalam surah Yasin ayat 12. Allah swt berfirman:


“Sesungguhnya Kami yang menghidupkan orang-orang mati, dan Kami tuliskan segala yang telah mereka kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan. Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu, Kami catitkan satu persatu dalam kitab yang jelas nyata”. [Al-Quran 36:12]

Katakan, kalian telah berjalan dari rumah atau dari parkir kereta kalian menuju ke masjid. Sudah tentu, dalam perjalanan kalian itu, kalian telah meninggalkan kesan jejak langkah kalian. 


Kemudian, apabila kalian kembali untuk mengesan tapak kaki kalian tadi, kalian dapati ianya telahpun hilang. Mungkin saja angin yang datang menyapu atau mungkin juga langkah manusia lain yang telah memadamkannya.

Tuan-tuan yang saya kasihi, ketahuilah, apa saja yang dapat menanggalkan kesan jejak langkah anak Adam, ianya tidak mampu untuk memadamkan apa yang ditulis oleh Malaikat Allah. Inilah makna kata-kata Allah:

“Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati, dan Kami tuliskan segala yang telah mereka kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan. Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu, Kami catitkan satu persatu dalam kitab yang jelas nyata”. [Al-Quran 36:12]

Oleh yang demikian, apabila diri kalian di selubungi atau dikuasai perasaan malas untuk memenuhi panggilan azan, beritahu diri kalian dengan pasti bahawa Malaikat disebelah kanan kalian akan merakamkan jejak langkah kalian.

Abu Hurairah r.a, dia bercerita: Rasulullah SAW bersabda:


“Barangsiapa besuci dirumahnya kemudian berangkat ke salah satu Rumah Allah yakni masjid untuk menunaikan salah satu kewajiban yang diperintahkan oleh Allah maka salah satu dari tiap-tiap dua langkahnya akan menghapuskan kesalahan dan yang lain akan meninggikan darjat.” [HR Muslim: 666]

Terjemahan: Mohd Aziz
Sumber: YouTube ~al-Maghamsi~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...