Pages

Thursday 10 January 2013

: : Hinduism : :

Konsep Tuhan Bagi Agama Hindu
Oleh: Dr zakir Naik

Agama Hindu merupakan agama yang paling popular di antara agama Aryan. ‘Hindu’ sebenarnya adalah berasal daripada perkataan Parsi yang membawa maksud penduduk yang meliputi kawasan lembah sungai Indus. 

Walau bagaimanapun, dalam erti kata lain, agama Hindu adalah istilah umum bagi pelbagai kepercayaan agama, yang mana sebahagian besar adalah berdasarkan kepercayaan kitab Veda, Upanishad dan Bhagwan Geeta. 

Hindu biasanya dilihat sebagai agama Politeisme (agama yang mempunyai banyak tuhan). Perkara ini dapat dibuktikan berdasarkan kepercayaan penganut agama Hindu terhadap berbagai-bagai Tuhan.

Sesetengah penganut Hindu percaya terhadap sistem Tiga Tuhan manakala sebahagian besar di kalangan penganut Hindu percaya kepada kewujudan 33 Crore iaitu 330 juta Tuhan. Namun, sarjana atau cendekiawan Hindu yang mahir dalam mendalami dan memahami kitab-kitab suci mereka akan percaya bahawa hanya satu Tuhan yang wajib di sembah.

Perbezaan utama persepsi terhadap Tuhan di antara penganut agama Hindu dan penganut agama Islam adalah kepercayaan umum penganut Hindu terhadap falsafah Panteisme. Falsafah ini membawa maksud semua perkara, baik benda hidup mahupun benda bukan hidup adalah Tuhan.

Oleh itu penganut agama Hindu menganggap bahawa pokok-pokok, matahari, bulan,  haiwan dan juga manusia adalah manifestasi Tuhan. Penganut Hindu secara umumnya,  percaya segala-galanya adalah Tuhan.

Islam sebaliknya, mengajar manusia untuk memahami bahawa dirinya dan persekitarannya adalah contoh ciptaan Tuhan dan bukannya menganggap bahawa diri mereka dan persekitaran tersebut adalah Tuhan.

Justeru, penganut agama Islam percaya bahawa segala-galanya adalah milik Tuhan. Pokok-pokok, matahari, bulan, bintang-bintang dan segala-gala yang terdapat di alam semesta ini adalah milik Tuhan.


Oleh yang demikian, masalah yang menimbulkan perbezaan ketara di antara penganut agama Hindu dengan penganut agama Islam adalah perkataan “milik” sahaja. Penganut hindu percaya bahawa segala-galanya adalah Tuhan. Manakala penganut agama Islam percaya segala-galanya adalah “milik” Tuhan. 

Kitab suci Al-Quran menyebut:

“Wahai ahli Kitab, marilah kepada satu kalimah (perkara) yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita tidak menyembah melainkan Allah.”
[Al-Quran 3:64]

Merujuk kepada ayat yang menyebut berkenaan satu kalimah (perkara)yang bersamaan iaitu “kita tidak menyembah melainkan Allah”. Justeru, marilah kita sama-sama menganalisis dan meneliti “perkara bersamaan” daripada kedua-dua kitab Hindu dan juga Islam.

Bhagwad Geeta

Kitab yang paling popular di antara kitab-kitab Hindu adalah Bhagwad Geeta. Cuba kita perhatikan ayat yang di sebut kitab Bhagwad Geeta seperti di bawah ini:

Those whose intelligence has been stolen by material desires surrender unto demigods and follow the particular rules and regulations of worship according to their own natures.”

“Mereka yang bijak yang telah dilalaikan oleh keinginan materialistik adalah menyembah kepada Tuhan palsu (demigod) serta mengikut peraturan-peraturan penyembahan tertentu berdasarkan sifat semula jadi mereka sendiri.”
[Bhagwad Geeta, bab 7, ayat 20 (B.G 7:20)]

Kitab Bhagwad Geeta merujuk kepada orang yang materialistik merupakan orang yang menyembah Tuhan palsu (demigod) dan bukan Tuhan yang sebenar.

Upanishad

Kitab Upanishad juga merupakan kitab suci bagi penganut agama Hindu. Kitab ini menyebut:

i. “Ekam evaditiyam”
   “He is One only without a second”
   “Dia (Tuhan) adalah Maha Esa (tunggal) tanpa yang kedua”
[Chandogya Upanishad 6:2:1]

Pada ayat lain, Upanishad menyatakan:

ii. “Na casya kasuj janita na chadipha”
    “Of Him there are neither parents nor Lord”
    “Bagi-Nya tidak ada ibu-bapa dan juga Tuhan”
[Svetasavatara Upanishad 6,9] [part II page 263]

Seterusnya Upanishad mengatakan:

iii. “Na tasya pratima asti”
     “There is no likeness of Him”
     “Tidak ada sesuatu pun yang sama dengan-Nya”
[Svetasvatara Upanishad chapter 4:19]

iv.Nainam urdhvam na tiryancam na madhye na parijagrabhat na tasy pratime asti yasya nama mahad yasah.”
    “There is no likeness of Him whose name is great glory”
    “Tidak ada sesuatu pun yang sama dengan-Nya yang mempunyai nama yang Agong”
[The principal Upanishad by S. Radhakrishnan pg 736 & 737] [Sacred Books of the East, volume 15, the Upanishad part II page no 253]

Bandingkan ayat-ayat yang telah disebutkan di atas dengan Kitab Suci Al-Quran:

   “And there is none like unto Him”
   “Tidak ada sesuatu pun yang sama dengan-Nya”
[Al-Quran 112:4]

    “There is nothing whatever like unto Him”
    “Tidak ada yang sebanding pun dengan-Nya”
[Al-Quran 42:11]

Ayat Upanishad selanjutnya menggambarkan ketidakupayaan manusia untuk membayangkan Tuhan dalam bentuk-bentuk tertentu. Upanishad menyebut:

iv. "Na samdrse tisthati rupam asya, na caksusa pasyati kas canaiam. Hrda hrdistham manasa ya enam, evam vidur amrtas te bhavanti".

     "His form is not to be seen; no one sees Him with the eye. Those who through heart and mind know Him as abiding in the heart become immortal".

     “Bentuknya tidak boleh dilihat, tidak seorang pun dapat melihat dengan mata. Mereka yang mengenali Dia menerusi mata hati dan minda fikiran dengan menghayati di dalam hati akan menjadi kekal.”
[Svetasvatara Upanishad 4:20]

Merujuk kepada ayat di atas, Kitab suci Al-Quran juga memberi mesej yang sama:

     “No vision can grasp Him But His grasp is over All vision: He is Above all comprehension,Yet is acquainted with all things”.

     “Dia tidak dapat dilihat oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan (mata), dan Dia adalah yang Maha Halus (Teliti), lagi Maha mendalam pengetahuan-Nya.”
[Al-Quran 6:103]

Kitab Veda


Kitab Veda dianggap kitab yang paling suci di antara kitab-kitab Hindu. Terdapat empat jenis kitab Veda iaitu Rig Ved, Yajur Ved, Sam Ved dan Atharva Ved. 

1. Yajur Ved

Kitab Yajur Ved menyebut:

i. “Na tasya pratiam asti.”
   “There is no image of Him”
   “Tidak ada gambar (imej) bagi-Nya”
[Yajur Ved 32:3]

Yajur Ved selanjutnya menyebut:

“as He is unborn, He deserves our worship.”
“kerana Dia tidak dilahirkan, justeru Dia layak disembah”

“There is no image of Him whose glory verily is great. He sustains within Himself all luminous objects like the Sun etc. May He not harm me, this is my prayer. As He is unborn, He deserves our worship.”

“Tidak ada gambar bagi-Nya yang sesungguhnya memiliki kemuliaan yang Maha Besar. Dia mengatur dengan diri-Nya sendiri segala objek bercahaya seperti Matahari dan lain-lain. Semoga Dia tidak mengazab aku, inilah doa permintaanku. Sebagaimana Dia tidak dilahirkan, Dialah yang layak disembah.”
[The Yajur Ved by Devi Chand M.A pg 377]

ii. “Dia tidak berbadan dan suci” dinyatakan di dalam Yajur Ved 40:8, sebagaimana ayat yang tersebut di bawah:

“Dia telah mencapai kepada terang, tidak berbadan, tidak cacat, tanpa otot, suci serta kejahatan tidak boleh menembusinya. Berpandangan jauh, bijaksana, menyeluruh, kewujudan dirinya telah menentukan tujuan-tujuan bagi tuntutan-tuntutan kelakuan kepada Hari Kiamat.”
[Yajur Ved 40:8] [Yajur Ved Samhita by Ralp I.H Griffth pg 538]

iii. Yajur Ved juga menyebut:

“Andhatama pravishanti ye asambhuti mupaste”
“They enter darkness, those who worship natural things”, for example air, water, fire etc “They sink deeper in darkness those who worship sambhuti Sambhuti means created things, for example table, chair, idol, etc”

“Mereka menuju kegelapan, bagi mereka yang menyembah benda-benda semula jadi”. Seperti udara, air, api dan sebagainya. “Mereka semakin tenggelam dalam kegelapan bagi mereka yang menyembah Sambhuti”. Sambhuti bermaksud benda yang dibuat seperti meja, kerusi, patung, berhala dan sebagainya.
[Yajur Ved 40:9]

iv) Ia juga dinyatakan di permulaan sembahyang:

Lead us to the good path and remove the sin that makes us stray and wander”
“Pandulah kami ke jalan yang benar dan hapuskanlah dosa kami yang membuatkan kami sesat dan terumbang-ambing”
[Yajur Ved 40:16]

2. Atharva Ved

Atharva Ved menyebut:

i. “Dev maha osi
   “God is verily great”
   “Sesungguhnya Tuhan Maha Besar”
[Atharva Ved 20 58:3]

“Verily, Surya, thou art great; truly, aditya, thou art great. As thou art great indeed thy greatness is admire: yea, verily, great art thou, O God”.

“Sesungguhnya, Surya engkau besar; benar-benar, Aditya, engkau besar. Sebagaimana kebesaran engkau, sesungguhnya engkau memiliki sifat-sifat yang mengagumkan. Maka sesungguhnya engkau besar ya Tuhan.
[Atharveda Samhiti vol 2 William Dmight Whitney pg 910]

Mesej yang sama juga dinyatakan di dalam Al-Quran di dalam surah Ar-Rad:

  “He is the Great, the most High”.
   “Dia Maha Besar, lagi Maha Tinggi”.
[Ar-Rad 13:9]

3. Rig Ved

i. Kitab tertua di antara Kitab Veda adalah Kitab Rig Ved. Ia juga dianggap salah satu kitab yang paling suci di kalangan penganut Hindu. Kitab Rig Ved menyebut Sages (Imam Sarjana) dipanggil salah satu daripada nama-nama Tuhan.
[Rig Ved 1:164:46]

ii. Kitab Rig Ved juga menyebut tidak kurang daripada 33 sifat-sifat yang berbeza bagi Tuhan yang Maha Besar. Kebanyakan sifat-sifat ini dinyatakan di dalam Rig Ved Buku II Hymn 1.

Antara pelbagai sifat-sifat indah yang diberikan oleh Rig Ved adalah dinyatakan di dalam Rig Ved Subh II ayat 3 iaitu ‘Brahma’ yang bermaksud ‘Pencipta’. Diterjemahkan ke dalam bahasa Arab ia membawa maksud ‘Khaliq’. Umat Islam tidak mempunyai sebarang halangan jika Allah yang Maha Kuasa disebut sebagai ‘Khaliq’ atau ‘Pencipta’ atau ‘Brahma’.

Walau bagaimanapun umat Islam pasti tidak dapat menerima hakikat untuk membayangkan bahawa ‘Brahma’ Tuhan yang Maha Kuasa mempunyai empat kepala. Dalam konteks sebegini, umat Islam mengambil pengecualian yang ketat.

Menyifatkan Allah yang Maha Kuasa dengan istilah Antropomorfik juga bertentangan dengan ayat yang berikut di dalam kitab Yajur Ved:

“Na tasya pratima asti”
“There is no image of Him”
“Tidak ada gambaran(imej) bagi-Nya”
[Yajur Ved 32:3]

Satu lagi sifat atau nama yang indah yang dinyatakan di dalam Rig Ved Book II Hymn 1 ayat 3 (R.V 2:1:3) adalah ‘Vishnu’. ‘Vishnu’ bermaksud ‘Yang Memelihara’. Diterjemahkan ke dalam bahasa Arab ia bermaksud ‘Rabb’. Sekali lagi, umat Islam tidak mempunyai sebarang halangan jika Allah yang Maha Kuasa disebut sebagai ‘Rabb’ atau ‘Yang Memelihara’ atau ‘Vishnu’.

Tetapi imej popular Vishnu di kalangan penganut Hindu adalah Tuhan yang mempunyai empat tangan, dengan tangan kanan memegang ‘Chakra’ (cakra), manakala tangan kiri memegang kulit kerang (conch shell), menunggang burung atau berbaring di atas kerusi ular. Sebagaimana yang telah disebutkan sebelum ini umat Islam, tidak dapat menerima apa-apa imej Tuhan dan ianya juga bertentangan dengan Yajur Ved bab 40 ayat 19.

iii. Selanjutnya Rig Ved menyatakan:

“Ma chidanyadvi shansata”
“O friends, do not worship anybody but Him, the Divine One”
“Wahai saudara-saudari, janganlah kamu menyembah sesiapa pun melainkan Dia, Tuhan yang Maha Besar.”
[Rig Ved Book 8:1:1] [Rigveda samhiti vol ix, pg 1 and 2 by swami Satyaprakash Sarasvati and satyakam Vidhya Lankar]

iv. “The wise yogis concentrate their minds; and concentrate their thought as well in the Supreme Reality, which is Omnipresent, Great and Omniscient. He alone, knowing their functions, assigns to the sense organs their respective tasks. Verily, great is the glory of to Divine Creator”.

“Yogi bijaksana menumpukan fikiran mereka dan menumpukan pemikiran mereka dengan baik dalam Realiti Agung, yang mana ianya Wujud, Maha Besar dan Maha Mengetahui. Dia sahaja yang mengetahui fungsi, menyerahkan kepada organ-organ deria tugas masing-masing. Sesungguhnya kemuliaan hanyalah kepada Yang Maha Pencipta.”
[Rig Ved 5:81] [Rigveda Samhiti volume 6 page 1802 and 1803 by Swami SatyaPrakash Saraswati and Satyakam Vidhyalanka]

Sutra Brahma Hindu Vendata

Sutra Brahma Hindu Vendata adalah:

“Ekam Brahm, dvitiya naste neh na naste kinchan”
"There is only one God, not the second; not at all, not at all, not in the least bit".
“Hanya ada satu Tuhan, bukan yang kedua, tidak sama sekali, tidak sama sekali, tidak walau sedikit pun.”

Kesimpulannya, hanya kajian terhadap kitab-kitab Suci Hindu sahaja dapat membantu seseorang untuk memahami Konsep Ketuhanan dalam agama Hindu.

Terjemahan: Mohd Aziz
Sumber: Concept of God in Major Religions

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...