Oleh: Dr zakir Naik
Agama Hindu merupakan agama yang paling popular di antara agama Aryan.
‘Hindu’ sebenarnya adalah berasal daripada perkataan Parsi yang membawa maksud
penduduk yang meliputi kawasan lembah sungai Indus.
Walau bagaimanapun, dalam erti kata lain, agama Hindu adalah istilah umum
bagi pelbagai kepercayaan agama, yang mana sebahagian besar adalah berdasarkan
kepercayaan kitab Veda, Upanishad dan Bhagwan Geeta.
Hindu biasanya dilihat sebagai agama Politeisme (agama yang mempunyai
banyak tuhan). Perkara ini dapat dibuktikan berdasarkan kepercayaan penganut
agama Hindu terhadap berbagai-bagai Tuhan.
Sesetengah penganut Hindu percaya terhadap sistem Tiga Tuhan manakala
sebahagian besar di kalangan penganut Hindu percaya kepada kewujudan 33 Crore
iaitu 330 juta Tuhan. Namun, sarjana atau cendekiawan Hindu yang mahir dalam
mendalami dan memahami kitab-kitab suci mereka akan percaya bahawa hanya satu
Tuhan yang wajib di sembah.
Perbezaan utama persepsi terhadap Tuhan di antara penganut agama Hindu dan
penganut agama Islam adalah kepercayaan umum penganut Hindu terhadap falsafah Panteisme.
Falsafah ini membawa maksud semua perkara, baik benda hidup mahupun benda bukan
hidup adalah Tuhan.
Oleh itu penganut agama Hindu menganggap bahawa pokok-pokok, matahari,
bulan, haiwan dan juga manusia adalah
manifestasi Tuhan. Penganut Hindu secara umumnya, percaya segala-galanya adalah Tuhan.
Islam sebaliknya, mengajar manusia untuk memahami bahawa dirinya dan
persekitarannya adalah contoh ciptaan Tuhan dan bukannya menganggap bahawa diri
mereka dan persekitaran tersebut adalah Tuhan.
Justeru, penganut agama Islam percaya bahawa segala-galanya adalah milik
Tuhan. Pokok-pokok, matahari, bulan, bintang-bintang dan segala-gala yang
terdapat di alam semesta ini adalah milik Tuhan.
Oleh yang demikian, masalah yang menimbulkan perbezaan ketara di antara
penganut agama Hindu dengan penganut agama Islam adalah perkataan “milik”
sahaja. Penganut hindu percaya bahawa segala-galanya adalah Tuhan. Manakala
penganut agama Islam percaya segala-galanya adalah “milik” Tuhan.
Kitab suci Al-Quran menyebut:
“Wahai ahli Kitab, marilah kepada satu kalimah (perkara) yang bersamaan
antara kami dengan kamu, iaitu kita tidak menyembah melainkan Allah.”
[Al-Quran 3:64]
Merujuk kepada ayat yang menyebut berkenaan satu kalimah (perkara)yang
bersamaan iaitu “kita tidak menyembah melainkan Allah”. Justeru, marilah kita
sama-sama menganalisis dan meneliti “perkara bersamaan” daripada kedua-dua
kitab Hindu dan juga Islam.
Bhagwad Geeta
Kitab yang paling popular di antara kitab-kitab Hindu adalah Bhagwad Geeta.
Cuba kita perhatikan ayat yang di sebut kitab Bhagwad Geeta seperti di bawah
ini:
“Those whose intelligence has been stolen by material
desires surrender unto demigods and follow the particular rules and regulations
of worship according to their own natures.”
“Mereka yang bijak yang telah dilalaikan oleh keinginan materialistik
adalah menyembah kepada Tuhan palsu (demigod) serta mengikut
peraturan-peraturan penyembahan tertentu berdasarkan sifat semula jadi mereka
sendiri.”
[Bhagwad Geeta, bab 7, ayat 20 (B.G 7:20)]
Kitab Bhagwad Geeta merujuk kepada orang yang materialistik merupakan orang
yang menyembah Tuhan palsu (demigod) dan bukan Tuhan yang sebenar.
Upanishad
Kitab Upanishad juga merupakan kitab suci bagi penganut agama Hindu. Kitab
ini menyebut:
i. “Ekam evaditiyam”
“He is One only without a second”
“Dia (Tuhan) adalah Maha Esa
(tunggal) tanpa yang kedua”
[Chandogya Upanishad 6:2:1]
Pada ayat lain, Upanishad menyatakan:
ii. “Na casya kasuj janita na chadipha”
“Of Him there are neither parents nor Lord”
“Bagi-Nya tidak
ada ibu-bapa dan juga Tuhan”
[Svetasavatara Upanishad 6,9] [part II page 263]
Seterusnya Upanishad mengatakan:
iii. “Na tasya pratima asti”
“There is no likeness of Him”
“Tidak ada sesuatu pun yang sama
dengan-Nya”
[Svetasvatara Upanishad chapter 4:19]
iv. “Nainam urdhvam na tiryancam na madhye na
parijagrabhat na tasy pratime asti yasya nama mahad yasah.”
“There is no likeness of Him whose name is
great glory”
“Tidak ada sesuatu pun yang sama
dengan-Nya yang mempunyai nama yang Agong”
[The principal Upanishad by S. Radhakrishnan pg 736 &
737] [Sacred Books of the East, volume 15, the Upanishad part II page no 253]
Bandingkan ayat-ayat yang telah disebutkan di atas dengan
Kitab Suci Al-Quran:
“And
there is none like unto Him”
“Tidak ada
sesuatu pun yang sama dengan-Nya”
[Al-Quran 112:4]
“There
is nothing whatever like unto Him”
“Tidak ada yang
sebanding pun dengan-Nya”
[Al-Quran 42:11]
Ayat Upanishad selanjutnya menggambarkan ketidakupayaan manusia untuk
membayangkan Tuhan dalam bentuk-bentuk tertentu. Upanishad menyebut:
iv. "Na samdrse tisthati rupam asya, na caksusa pasyati kas canaiam.
Hrda hrdistham manasa ya enam, evam vidur amrtas te bhavanti".
"His form is not to be seen; no one
sees Him with the eye. Those who through heart and mind know Him as abiding in
the heart become immortal".
“Bentuknya tidak boleh dilihat,
tidak seorang pun dapat melihat dengan mata. Mereka yang mengenali Dia menerusi
mata hati dan minda fikiran dengan menghayati di dalam hati akan menjadi
kekal.”
[Svetasvatara Upanishad 4:20]
Merujuk kepada ayat di atas, Kitab suci Al-Quran juga memberi mesej yang
sama:
“No vision can grasp Him But His grasp is
over All vision: He is Above all comprehension,Yet is acquainted with all
things”.
“Dia tidak dapat dilihat oleh penglihatan
mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan (mata), dan Dia adalah yang Maha
Halus (Teliti), lagi Maha mendalam pengetahuan-Nya.”
[Al-Quran 6:103]
Kitab Veda
Kitab Veda dianggap kitab yang paling suci di antara kitab-kitab Hindu.
Terdapat empat jenis kitab Veda iaitu Rig Ved, Yajur Ved, Sam Ved dan Atharva
Ved.
1. Yajur Ved
Kitab Yajur Ved menyebut:
i. “Na tasya pratiam asti.”
“There is no image of Him”
“Tidak ada gambar (imej) bagi-Nya”
[Yajur Ved 32:3]
Yajur Ved selanjutnya menyebut:
“as He is unborn, He
deserves our worship.”
“kerana Dia tidak dilahirkan, justeru Dia layak disembah”
“There is no image of
Him whose glory verily is great. He sustains within Himself all luminous
objects like the Sun etc. May He not harm me, this is my prayer. As He is
unborn, He deserves our worship.”
“Tidak ada gambar bagi-Nya yang sesungguhnya memiliki kemuliaan yang Maha
Besar. Dia mengatur dengan diri-Nya sendiri segala objek bercahaya seperti
Matahari dan lain-lain. Semoga Dia tidak mengazab aku, inilah doa permintaanku.
Sebagaimana Dia tidak dilahirkan, Dialah yang layak disembah.”
[The Yajur Ved by Devi Chand M.A pg 377]
ii. “Dia tidak berbadan dan suci” dinyatakan di dalam Yajur Ved 40:8,
sebagaimana ayat yang tersebut di bawah:
“Dia telah mencapai kepada terang, tidak berbadan, tidak cacat, tanpa otot,
suci serta kejahatan tidak boleh menembusinya. Berpandangan jauh, bijaksana,
menyeluruh, kewujudan dirinya telah menentukan tujuan-tujuan bagi
tuntutan-tuntutan kelakuan kepada Hari Kiamat.”
[Yajur Ved 40:8] [Yajur Ved Samhita by Ralp I.H Griffth pg 538]
iii. Yajur Ved juga menyebut:
“Andhatama pravishanti ye asambhuti mupaste”
“They enter darkness, those who worship natural things”, for example air,
water, fire etc “They sink deeper in darkness those who worship sambhuti
Sambhuti means created things, for example table, chair, idol, etc”
“Mereka menuju kegelapan, bagi mereka yang menyembah benda-benda semula
jadi”. Seperti udara, air, api dan sebagainya. “Mereka semakin tenggelam dalam
kegelapan bagi mereka yang menyembah Sambhuti”. Sambhuti bermaksud benda yang
dibuat seperti meja, kerusi, patung, berhala dan sebagainya.
[Yajur Ved 40:9]
iv) Ia juga dinyatakan di permulaan sembahyang:
“Lead us to the good path and remove the sin that makes us
stray and wander”
“Pandulah kami ke jalan yang benar dan hapuskanlah dosa
kami yang membuatkan kami sesat dan terumbang-ambing”
[Yajur Ved 40:16]
2. Atharva Ved
Atharva Ved menyebut:
i. “Dev maha osi
“God is verily
great”
“Sesungguhnya Tuhan Maha Besar”
[Atharva Ved 20 58:3]
“Verily, Surya, thou
art great; truly, aditya, thou art great. As thou art great indeed thy
greatness is admire: yea, verily, great art thou, O God”.
“Sesungguhnya, Surya engkau besar; benar-benar, Aditya, engkau besar.
Sebagaimana kebesaran engkau, sesungguhnya engkau memiliki sifat-sifat yang
mengagumkan. Maka sesungguhnya engkau besar ya Tuhan.
[Atharveda Samhiti vol 2 William Dmight Whitney pg 910]
Mesej yang sama juga dinyatakan di dalam Al-Quran di
dalam surah Ar-Rad:
“He is
the Great, the most High”.
“Dia Maha Besar, lagi Maha Tinggi”.
[Ar-Rad 13:9]
3. Rig Ved
i. Kitab tertua di antara Kitab Veda adalah Kitab Rig Ved. Ia juga dianggap
salah satu kitab yang paling suci di kalangan penganut Hindu. Kitab Rig Ved
menyebut Sages (Imam Sarjana) dipanggil salah satu daripada nama-nama Tuhan.
[Rig Ved 1:164:46]
ii. Kitab Rig Ved juga menyebut tidak kurang daripada 33 sifat-sifat yang
berbeza bagi Tuhan yang Maha Besar. Kebanyakan sifat-sifat ini dinyatakan di
dalam Rig Ved Buku II Hymn 1.
Antara pelbagai sifat-sifat indah yang diberikan oleh Rig Ved adalah
dinyatakan di dalam Rig Ved Subh II ayat 3 iaitu ‘Brahma’ yang bermaksud
‘Pencipta’. Diterjemahkan ke dalam bahasa Arab ia membawa maksud ‘Khaliq’. Umat
Islam tidak mempunyai sebarang halangan jika Allah yang Maha Kuasa disebut
sebagai ‘Khaliq’ atau ‘Pencipta’ atau ‘Brahma’.
Walau bagaimanapun umat Islam pasti tidak dapat menerima hakikat untuk
membayangkan bahawa ‘Brahma’ Tuhan yang Maha Kuasa mempunyai empat kepala.
Dalam konteks sebegini, umat Islam mengambil pengecualian yang ketat.
Menyifatkan Allah yang Maha Kuasa dengan istilah Antropomorfik
juga bertentangan dengan ayat yang berikut di dalam kitab Yajur Ved:
“Na tasya pratima asti”
“There is no image of Him”
“Tidak ada gambaran(imej) bagi-Nya”
[Yajur Ved 32:3]
Satu lagi sifat atau nama yang indah yang dinyatakan di dalam Rig Ved Book
II Hymn 1 ayat 3 (R.V 2:1:3) adalah ‘Vishnu’. ‘Vishnu’ bermaksud ‘Yang
Memelihara’. Diterjemahkan ke dalam bahasa Arab ia bermaksud ‘Rabb’. Sekali
lagi, umat Islam tidak mempunyai sebarang halangan jika Allah yang Maha Kuasa
disebut sebagai ‘Rabb’ atau ‘Yang Memelihara’ atau ‘Vishnu’.
Tetapi imej popular Vishnu di kalangan penganut Hindu adalah Tuhan yang
mempunyai empat tangan, dengan tangan kanan memegang ‘Chakra’ (cakra), manakala
tangan kiri memegang kulit kerang (conch shell), menunggang burung atau
berbaring di atas kerusi ular. Sebagaimana yang telah disebutkan sebelum ini umat
Islam, tidak dapat menerima apa-apa imej Tuhan dan ianya juga bertentangan
dengan Yajur Ved bab 40 ayat 19.
iii. Selanjutnya Rig Ved menyatakan:
“Ma chidanyadvi shansata”
“O friends, do not
worship anybody but Him, the Divine One”
“Wahai saudara-saudari, janganlah kamu menyembah sesiapa pun melainkan Dia,
Tuhan yang Maha Besar.”
[Rig Ved Book 8:1:1] [Rigveda
samhiti vol ix, pg 1 and 2 by swami Satyaprakash Sarasvati and satyakam Vidhya
Lankar]
iv. “The wise yogis concentrate their minds; and concentrate their thought
as well in the Supreme Reality, which is Omnipresent, Great and Omniscient. He
alone, knowing their functions, assigns to the sense organs their respective
tasks. Verily, great is the glory of to Divine Creator”.
“Yogi bijaksana
menumpukan fikiran mereka dan menumpukan pemikiran mereka dengan baik dalam
Realiti Agung, yang mana ianya Wujud, Maha Besar dan Maha Mengetahui. Dia
sahaja yang mengetahui fungsi, menyerahkan kepada organ-organ deria tugas
masing-masing. Sesungguhnya kemuliaan hanyalah kepada Yang Maha Pencipta.”
[Rig Ved 5:81] [Rigveda Samhiti
volume 6 page 1802 and 1803 by Swami SatyaPrakash Saraswati and Satyakam
Vidhyalanka]
Sutra Brahma Hindu Vendata
Sutra Brahma Hindu Vendata adalah:
“Ekam Brahm, dvitiya
naste neh na naste kinchan”
"There is only one God, not the second; not at all, not at all, not in
the least bit".
“Hanya ada satu Tuhan, bukan yang
kedua, tidak sama sekali, tidak sama sekali, tidak walau sedikit pun.”
Kesimpulannya, hanya kajian
terhadap kitab-kitab Suci Hindu sahaja dapat membantu seseorang untuk memahami
Konsep Ketuhanan dalam agama Hindu.
Terjemahan:
Mohd Aziz
Sumber:
Concept of God in Major Religions
No comments:
Post a Comment