Pages

Friday 27 September 2013

: : Dialog Islam & Kristian II : :

Dialog Islam & Kristian II



Dalam satu sesi soal jawab bersama Dr Zakir Naik yang disiarkan oleh Peace TV, seorang pemuda bernama Jerry Thomas telah datang mengemukakan beberapa soalan berhubung ketuhanan Jesus a.s. Bagi memberikan pencerahan dan jawapan kepada soalan pemuda itu, berlaku pertanyaan balas dari Dr Zakir. Berikut merupakan sebahagian isi kandungan soal balas tersebut;

Dr Zakir : Apakah kepercayaan anda terhadap Jesus a.s, apakah dia seorang nabi atau tuhan?

Pemuda  : Saya percaya dia adalah tuhan.

Dr Zakir : Apakah hujah atau bukti anda, yang mengatakan dia (Jesus a.s) adalah tuhan?

Pemuda : Saya percaya dengan kenyataan ini [John 14:6], “ Akulah jalannya, kebenaran dan kehidupan”

Dr Zakir : Apakah yang dimaksudkan dengan kenyataan ayat tersebut [John 14:6]?

Pemuda : Ia bermaksud yang dia (Jesus a.s) adalah jelmaan tuhan.

Dr Zakir : Sebelum saya menjawab persoalan tersebut, saya ingin memberitahu anda bahawa di dalam keseluruhan Kitab Bible tidak terdapat satu pun kenyataan yang menyebut bahawa- Jesus a.s sendiri berkata, “Aku adalah tuhan” atau “Sembahlah aku”. Malah, jika anda membaca Kitab Bible, Jesus a.s sendiri mengatakan:

“Bapa-Ku lebih besar daripada Aku” [John 14:28]

 “Bapa-Ku lebih besar daripada sesiapapun” [John 10:29]

 “..Aku mengusir syaitan dengan kuasa roh Tuhan..” [Mathew 12:28]

 “..Aku mengusir syaitan dengan kuasa Tuhan..”[Luke 11:20]

“Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diri-Ku sendiri; Aku menghakimi sesuai dengan apa yang Aku dengar, dan penghakiman-Ku adil, sebab Aku tidak menurut kehendak-Ku sendiri, melainkan kehendak Dia (Tuhan) yang mengutus Aku”. [John 5:30]


Di dalam [John 5:30] Jesus a.s telah berkata, “Aku tidak menurut kehendak-Ku sendiri, melainkan kehendak Dia (Tuhan) yang mengutus Aku”. 

Sesiapa yang berkata, “jangan ikut kehendak manusia tetapi ikutlah kehendak tuhan” adalah seorang Muslim. Justeru, Jesus a.s juga adalah seorang Muslim. Selain itu, dia (Jesus a.s) tidak pernah menganggap dirinya tuhan.

Berbalik kepada kenyataan/ayat yang anda petik untuk membuktikan hujah anda dari John 14:6 yang menyebut, Jesus a.s telah berkata: “Akulah jalannya, kebenaran dan kehidupan” “Tidak seorang pun dapat datang kepada Bapa kecuali melalui Aku”.

Sebenarnya, anda telah memetik ayat ini luar daripada konteks.

Sekarang saya akan memberitahu anda konteks sebenar bagi ayat ini. Anda boleh membuka Bible anda jika anda meragui saya.

Untuk konteksnya, anda boleh merujuk ayat 1, John 14 [John 14:1]. Ia menyatakan, Jesus a.s berkata: “Mengapa kamu takut?” “Jika kamu percayakan tuhan, percayakanlah aku” “Di dalam mahligai Bapaku terdapat banyak tempat kediaman” “Dan  aku ke sana untuk menyediakan tempat untuk kamu” “Dan apabila aku pergi, aku akan beritahu kepada kamu”.

Kemudian Thomas bertanya: “Ke mana kamu akan pergi?”. Dia (Jesus a.s) membalas “Kamu tidak tahu ke mana aku akan pergi?”. Dia (Thomas) kata: “Tidak”. Dan dia (Thomas) berkata lagi: “Tunjukkan kami jalan ke mana kamu akan pergi”.

Selanjutnya, Jesus a.s membalas: “Akulah jalannya, kebenaran dan kehidupan” “Tidak seorang pun dapat datang kepada Bapa kecuali melalui aku”.

Apabila Thomas bertanya kepada Jesus a.s tentang jalan kepada tuhan, Jesus a.s lalu berkata: “Akulah jalannya, kebenaran dan kehidupan” “Tidak seorang pun dapat datang kepada Bapa kecuali melalui aku”.

Kita bersetuju dengan kenyataan Jesus a.s ini, bahawa pada zaman seseorang nabi itu, setiap nabi adalah jalannya, kebenarannya dan kehidupannya. Tidak seorang pun manusia dapat datang kepada tuhan kecuali dengan jalan nabi tersebut.

Pada zaman Jesus a.s, saya bersetuju dengan kenyataan Bible tersebut [John 14:6] bahawa Jesus a.s adalah jalannya, kebenarannya dan kehidupannya. Tidak ada manusia yang dapat datang kepada Tuhan yang Maha Kuasa, kecuali melalui ajaran-ajaran Jesus a.s.

Begitu juga, pada zaman Musa a.s. Musa adalah jalan, kebenaran dan kehidupan. Pada zaman nabi Musa a.s, tidak ada manusia yang dapat datang kepada Tuhan yang Maha Kuasa, kecuali melalui ajaran Musa a.s.

Tetapi, dalam Bible Jesus a.s berkata [John 16:12-14], “Aku punyai banyak lagi untuk memberitahu kepada kamu, tetapi kamu belum bersedia menanggungnya lagi, kerana apabila dia semangat kebenaran (roh) itu datang, dia akan memberi panduan kepada kamu tentang semua kebenaran” “Dia tidak bercakap dari kehendak dirinya sendiri, apa yang didengarnya itu yang akan disebutkannya” “Dia akan tunjukkan kepada kamu perkara mendatang, (dan) dia akan mengagungkan aku”. 

(Roh yang disebutkan oleh Jesus a.s pada ayat [John 16:12-14] adalah merujuk kepada nabi Muhammad saw)

Pada masa ini, adalah zaman nabi Muhammad saw. Oleh itu, dia adalah jalan, kebenaran dan kehidupan. Tidak ada seorang manusia pun yang dapat datang kepada Tuhan melainkan melalui ajaran Nabi Muhammad saw. 

Oleh sebab Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir dan penutup bagi sekalian nabi, pada waktu ini, tidak kira sama ada seseorang itu hidup di Amerika, di Kanada, UK, India atau Arab Saudi, atau di mana-mana bahagian di dunia sekalipun, bagi setiap manusia Nabi Muhammad saw adalah jalannya, kebenarannya dan kehidupannya.

Tidak ada sesiapapun pada hari, yang dapat datang kepada Tuhan yang Maha Kuasa melainkan melalui ajaran Nabi Muhammad saw.

Dan inilah yang semua kitab suci katakan termasuklah Bible. saya berharap semoga anda mendapat cahaya kebenaran. Dan kebenaran akan membebaskan anda (memandu anda ke arah jalan yang benar).

Sumber: YouTube

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...