Pages

Monday 31 March 2014

: : Al-Quran: Jalan Menuju Keselamatan : :

Al-Quran: Jalan Menuju Keselamatan


Kitab suci Al-Quran merupakan kalam Allah yang diturunkan kepada manusia sebagai panduan. Al-Quran merupakan kitab yang boleh membimbing manusia untuk mengenal Penciptanya. Ia membawa pengembaranya mendekati Allah. Ia adalah cahaya yang dapat menerangi kegelapan yang tidak menentu, menjadi rahmat petunjuk dan sumber kebahagiaan untuk semua. Selain itu, ia juga adalah pintu kepada Pencipta yang senantiasa terbuka, apabila yang lain-lainnya telah tertutup.

Al-Quran adalah jalan yang lurus yang tidak dicemari oleh pendapat manusia. Ia adalah peringatan yang penuh dengan kebijaksanaan yang tidak terpengaruh oleh hawa nafsu. Ia adalah wahyu yang mulia yang penuh dengan kebijaksanaan. Keajaibannya tidak pernah berakhir, tanda-tanda yang dikemukakan belum pernah habis, malah perjanjiannya juga belum pernah bercanggah.

Apabila jiwa semakin menyelami dengan mendalam terhadapnya, ia berterusan meningkatkan wawasan dan bimbingan. Ia adalah penawar paling mujarab bagi penyakit hati dan makanan utama kepada roh. Ia bagaikan menyeru siang dan malam kepada manusia: “Wahai pencari kebaikan, segeralah datang kepadaku”. Al-Quran adalah rahmat yang paling besar dari Allah kepada kita. Ia memenuhi janji-Nya kepada Adam dan keturunannya, sebagaimana firmanNya di dalam surah al-Baqarah ayat 38:

“..maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita”. [Al-Quran 2:38]

Al-Quran adalah satu-satunya senjata untuk berjuang menentang kuasa-kuasa jahat dan godaan di dunia ini. Ia adalah satu-satunya cara untuk menguasai ketakutan dan kebimbangan kita dan satu-satunya jalan untuk kejayaan dan keselamatan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...