Pages

Friday 22 March 2013

: : Bolehkah Manusia Sujud Kepada Manusia (Makhluk)? : :

Larangan Sujud Kepada Manusia (Makhluk)


Dari anas bin malik r.a, ia berkata:

“Ada satu keluarga dari kaum Ansar memiliki seekor unta yang biasa mereka gunakan mengangkut air, dan ia membangkang terhadap mereka dan tidak mahu mereka tunggangi punggungnya, kemudian kaum Ansar tersebut datang kepada Rasulullah saw lalu berkata:

“Sesungguhnya kami memiliki seekor unta yang kami gunakan untuk mengangkut air di atas punggungnya, ia membangkang terhadap kami dan tidak mahu kami tunggangi punggungnya, sedangkan tanaman dan pohon kurma sudah kekeringan?’


Maka   Rasulullah saw bersabda kepada para sahabatnya, ‘Bangkitlah kalian’. Maka mereka pun bangkit, dan beliau memasuki kebun sedangkan unta berada di pojok.

Maka Nabi saw berjalan menuju kepadanya. 

Lalu kaum Ansar berkata, ‘Ya Rasulullah, ia telah menjadi seperti anjing gila, kami khuatir engkau dari serangannya’. Beliau bersabda, ‘Ia tidak akan membahayakanku.’

Tatkala unta itu melihat Rasulullah saw, ia menghampiri beliau hingga akhirnya menyungkur sujud di hadapan beliau. Rasulullah saw, lalu memegang ubun-ubunnya, menjadikannya sangat tunduk tidak seperti sebelumnya, hingga beliau memperkerjakannya.

Maka para sahabatnya berkata kepada beliau, ‘Ya Rasulullah, ini seekor haiwan ternak yang tidak berakal sujud kepadamu, sedangkan kami berakal, kami berhak untuk sujud kepadamu’.

Beliau saw selanjutnya bersabda: ‘Tidak layak bagi manusia sujud kepada manusia. Dan kalau sekiranya layak bagi manusia sujud kepada manusia, nescaya saya perintahkan kepada wanita untuk sujud kepada suaminya, kerana sangat besar haknya ke atas isterinya.

Kalau seandainya dari kaki suami hingga batas kepalanya terdapat luka yang mengeluarkan nanah dan darah busuk, kemudian sang isteri mendatanginya lalu menjilatnya, maka ia belum menunaikan haknya’.”

[HR Ahmad, dinilai shahih lighairihi oleh al-Albani]

Dari Ibnu Abi Aufa, ia berkata:

“Tatkala Muadz bin Jabal datang dari negeri Syam, ia sujud kepada Nabi saw, maka beliau saw bersabda, ‘Apa ini?’

Muadz menjawab, ‘Ya Rasulullah, saya datang dari negeri Syam dan ternyata saya menjumpai mereka sujud kepada panglima dan para uskup mereka, maka dari itu saya ingin melakukan hal seperti itu kepadamu.’

Beliau saw lalu bersabda: ‘Jangan kamu melakukannya! Sebab sesungguhnya aku, kalau (boleh) memerintahkan sesuatu untuk sujud kepada sesuatu, nescaya aku perintahkan kepada perempuan untuk sujud kepada suaminya.

Dan demi Rabb (Tuhan) yang jiwaku ada di TanganNya, seorang perempuan belum menunaikan hak Rabbnya sebelum ia menunaikan hak suaminya’.”

[HR Ibnu Majah di sahihkan oleh al-Albani]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...