Pages

Sunday 10 March 2013

: : Taqwa : :

Taqwa



Allah swt tidak menjadikan ganjaran di dunia ini tempat menentukan samada baik atau buruk, elok mahupun jahat seseorang; ganjaran di dunia ini bukanlah suatu tempat yang menjadi tanda rahmat atau gembira Allah dengan seseorang, bukan juga menjadi tempat ketidakpuasaan atau kemarahan-Nya.


Ganjaran yang diperoleh di dunia ini tidak boleh diambil sebagai bukti kemarahan atau keredaan Allah swt. Oleh yang demikian, baik kaya atau miskin seseorang; ianya tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan kegembiraan atau kemarahan Allah swt. 

Untuk itu, tidak boleh untuk kita mengatakan setiap yang miskin adalah dekat dengan Allah swt dan tiap-tiap orang yang kaya adalah jauh dari Allah swt. 

Sebaliknya, kriteria yang dipandang Allah swt  adalah semata-mata berdasarkan tindakan dan perbuatan yang dilakukan oleh seseorang.

Di akhirat kelak Allah swt akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa baik ia miskin atau kaya atau pun orang yang pertengahan. Tidak kira siapa mereka, apa yang menjadi perkiraan Allah swt adalah ketakwaan kepadaNya.

Allah swt berfirman di dalam surah Maryam, surah ke 19, ayat 72 yang bermaksud:

“Kemudian Kami akan selamatkan orang-orang yang bertakwa, dan Kami akan biarkan orang-orang yang zalim (dengan kekufurannya dan maksiatnya) tinggal berlutut di dalam neraka itu.” [Al-Quran 19: 72]

Allah swt juga berfirman di dalam surah al-Baqarah ayat 197:

“Hendaklah kamu membawa bekal dengan secukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu ialah takwa, dan bertakwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal.” [Al-Quran 2:197]

Selain itu, ada sebuah hadis menceritakan kelebihan orang beriman (bertakwa):

“Aku takjub dengan perihal orang yang beriman (bertakwa). Semuanya ada kebaikan. Tidak ada sesuatu kebaikan pun kecuali ianya untuk orang beriman. Apabila diberikan sesuatu nikmat, dia bersyukur. Maka itu baik baginya. Apabila diuji dengan suatu ujian, dia akan bersabar. Maka itu juga baik baginya.” [Hadis Riwayat Imam Muslim]

Imam Ibn Taimiyyah pernah ditanya oleh murid beliau Imam Ibn Qayyim al-Jauziyah, antara orang kaya yang bersyukur dengan orang miskin yang sabar, siapakah yang lebih mulia?

Menjawab persoalan tersebut, Imam Ibnu Taimiyyah lalu membaca surah al-Hujurat ayat 13:  

“Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan, status, martabat atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.” 
[Al-Quran 49:13]

Oleh itu, andai kedua-duanya memiliki tingkat ketakwaan yang sama, maka mereka juga layak mendapat darjat kemuliaan yang sama di sisi Allah swt. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...