Hadis Qudsi
Takrif
Hadis qudsi ialah hadis yang disampaikan
oleh Rasulullah saw melalui sanad yang disandarkan kepada Allah swt.
Hadis ini dinamakan “Qudsi” (yang bermaksud
suci atau tinggi) kerana ia disandarkan kepada Allah (suci daripada segala
kekurangan). Ia juga dinamakan dengan al-hadis al-ilahi atau al-hadis
ar-rabbani
Jika seseorang meriwayatkan satu hadis
qudsi, dia bererti meriwayatkan dari Rasulullah saw yang disandarkan kepada
Allah azza wa jalla. Maka, hendaknya orang itu berkata, “Rasulullah saw
telah bersabda, Allah swt telah berfirman”.
Contoh Hadis Qudsi
Dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah saw
bersabda:
“Allah swt berfirman:
“Aku sesuai apa yang menjadi dugaan hambaKu terhadapKu. Aku bersamanya bila dia
menyebutKu. Bila dia menyebutKu di dalam dirinya, maka Aku pun menyebutnya di
dalam diriKu. Dan bila dia menyebutKu di khalayak ramai, maka Aku pun
menyebutnya di khalayak orang ramai yang lebih baik dari itu...”
Perbezaan Al-Quran dan Hadis Qudsi
1. Al-Quran
Lafaz dan maknanya adalah daripada
Allah swt
Hadis Qudsi
Hanya maknanya daripada Allah swt
sedangkan lafaznya adalah daripada Nabi
saw
2. Al-Quran
Ia dibacakan sebagai ibadah seperti
bacaannya di dalam solat
Hadis Qudsi
Ia tidak dibacakan sebagai ibadah. Oleh
itu, ia tidak boleh dibaca di dalam
solat
Nilai ibadah membaca
Al-Quran juga terdapat dalam hadis seperti berikut:
Dari Ibnu Mas’ud
r.a, ia menuturkan, Rasulullah saw bersabda,
“Barang siapa yang
membaca satu huruf dari Kitabullah (Al-Quran), maka dengannya ia mendapat satu
kebajikan. Dan satu kebajikan dibalas dengan sepuluh kali ganda. Aku tidak
mengatakan ‘Alif Lam Mim’ itu satu huruf, akan tetapi ‘Alif’ satu huruf ‘Lam’
satu huruf dan ‘Mim’ satu huruf.”
[Diriwayatkan oleh Termizi, dan ia
mengatakan, ‘Hadis hasan sahih’]
Untuk hadis qudsi tidak disuruh membacanya
di dalam solat. Allah memberikan pahala membaca hadis qudsi secara umum saja. Jadi
membaca hadis qudsi tidak memperoleh pahala seperti membaca Al-Quran bahawa
pada setiap huruf mendapatkan sepuluh kebaikan, sebagaimana yang disebutkan
hadis di atas.
3. Al-Quran
Tawatur[1]
adalah syarat dalam penerimaan riwayat ayat-ayat Al-Quran
Hadis Qudsi
Tawatur adalah bukan syarat
dalam penerimaan riwayat Hadis Qudis
Sumber: 1.
al-muyasar fil ilmi mustolah al-hadis
2.
Pengantar studi ilmu Al-Quran
[1] Dengan perawi yang ramai di dalam setiap peringkat.
Adalah mustahil mereka berpakat untuk berdusta.
No comments:
Post a Comment