Pages

Wednesday, 31 July 2013

: : Perbezaan Ahli Sunnah & Syiah (Bhg I) : :

Perbezaan Ahli Sunnah & Syiah- Al-Quran, Hadis dan Para Sahabat
oleh: Syeikh Muhibuddin al-Khatib

Aspek/Kriteria
Ahli Sunnah
Syiah
Al-Quran
Disepakati bahawa seluruh kandungannya benar dan asli, tidak terjejas sedikit pun dan selamat dari sebarang pindaan, baik menambah atau mengurangkannya. Al-Quran hendaklah ditafsirkan mengikut kaedah-kaedah bahasa Arab.

Mereka beriman kepada setiap huruf dan perkataan yang terkandung di dalam Al-Quran. Mereka juga beriman bahawa Al-Quran ialah kalam Allah, bukan suatu perkara yang baharu dan bukan pula sejenis makhluk.

Yang tidak dapat didatangi oleh sebarang kepalsuan dari mana-mana arah dan seginya. Al-Quran adalah sumber pertama bagi segala urusan kaum Muslimin; baik akidah mahupun muamalat dan urusan di antara mereka sesama mereka dan dengan orang lain.
Dipertikaikan kemurnian dan keaslian isi kandungannya  bagi sebahagian golongan mereka. Jika isi kandungan Al-Quran didapati bersalahan dengan sesuatu dasar iktikad kepercayaan mereka nescaya mereka mentakwilkan maksudnya dengan cara yang sungguh ganjil, asal sahaja sesuai dengan mazhab mereka. Oleh sebab itulah mereka lebih terkenal sebagai golongan “Pentakwil”.

Mereka selalu sahaja gemar membongkar masalah perbezaan pendapat mengenai kemurnian dan keaslian Al-Quran yang diambil dari pendapat dan sikap imam-imam mereka sejak zaman Al-Quran mula dicatat dan dikumpulkan dahulu lagi, dengan berpandukan kepada sumber-sumber yang dipercayai di kalangan mereka.

Hadis
Sumber yang kedua bagi syariat dan undang-undang Islam. Juga pentafsir kepada Al-Quranul Karim.

Tidak boleh menyalahi dan menentang hukum mana-mana jua hadis yang sahih iaitu diperakui benar datang dari Nabi saw. Untuk menilai sejauh manakah sahih tidaknya hadis-hadis itu maka suatu ilmu khusus yang membicarakan masalah istilah dan martabat hadis-hadis ini telah ditaja bersama oleh ulama fiqh umat ini.

Di antara masalah yang dibincangkan oleh ilmu ini ialah istilah hadis-hadis, bagaimana hadis-hadis itu diriwayatkan tokoh-tokoh yang meriwayatkannya, baik lelaki mahupun perempuan, tanpa sebarang perbezaan.

Setiap orang tokoh yang meriwayatkan hadis itu tercatat semua sejarah hidupnya dengan lengkap, dan diketahui juga beberapa  banyak hadis yang diriwayatkannya, dan berapa banyak pula hadis yang disepakati benar riwayatnya, dan berapa banyak pula yang dipertikaikan.

Usaha ini diketahui sebagai suatu usaha yang memakan banyak tenaga dan waktu di sepanjang sejarah. Tiada suatu hadis pun yang diterima dari seseorang yang diketahui sebagai pendusta dan tidak diketahui latar belakangnya.

Orang Syiah tidak mengambil kira sebagai hadis yang sahih kecuali hadis-hadis yang dinisbahkan kepada Ahli bait atau keluarga terdekat Rasulullah saw sahaja dan beberapa hadis yang diriwayatkan oleh orang-orang yang rapat hubungannya dan sentiasa mendampingi Sayidina Ali di dalam kegiatan dan percaturannya di bidang politik.

Hadis-hadis yang selain daripada itu ditolak dan tidak diambil kira. Mereka tidak memberi perhatian kepada sumber yang layak yang sah dan tidak juga kepada kaedah-kaedah yang ilmiah. Selalu sahaja mereka menyebutkannya, sebagai contohnya:

“Diriwayatkan dari Muhammad bin Ismail dari beberapa sahabat kami dari seorang lelaki dari Rasulullah saw bersabda…”

Kitab-kitab mereka penuh dengan berpuluh-puluh ribu hadis yang tidak mungkin ditetapkan kesahihannya. Beginilah cara mereka membina agama mereka. Dengan cara begini juga mereka telah mengingkari lebih dari tiga perempat daripada Sunnah Nabi. Dan ini adalah perbezaan-perbezaan yang terpenting antara mereka dari golongan-golongan Muslim.

Para Sahabat
Sepakat sebulat suara untuk menghormati mereka dan memohon keredaan Allah swt kepada para sahabat Rasulullah saw itu, sambil menganggap bahawa apa juga perselisihan dan perbezaan yang berlaku di kalangan mereka adalah hasil daripada penelitian dan ijtihad mereka sendiri dengan secara ikhlas.

Perselisihan dan perbezaan mereka itu telah berlaku masanya dan kita tidak boleh sama sekali hendak meneruskan perpecahan itu supaya berlarut-larut dan berpanjangan di segenap generasi dan keturunan.

Para sahabat Rasulullah saw itu ialah manusia-manusia yang paling baik dan utama. Mereka telah beroleh kepujian daripada Allah swt sendiri melalui firmanNya sebagai pujian yang terbaik pernah Allah firmankan mengenai hal ehwal suatu kumpulan manusia.

Di beberapa tempat pula Allah swt telah membersihkan mereka dari berbagai-bagai tohmahan dan tuduhan dengan cara berasingan dan tersendiri. Oleh yang demikian, maka tidak boleh sama sekali (tidak halal) bagi sesiapa pun yang membuat sebarang tuduhan ke atas mereka sesudah itu, dan tidak halal sesiapa pun mencari sebarang kepentingan di dalam perkara perselisihan dan perbezaan mereka.
Berpendapat bahawa para sahabat itu telah jadi kafir semula sesudah wafatnya Rasulullah saw kecuali beberapa orang tertentu yang tidak sampai bilangan jari tangan, sambil meletakkan sayidina Ali si suatu tempat yang khusus.

Sebahagian mereka memandang beliau sebagai orang yang menerima wasiat untuk menjadi khalifah pertama menggantikan Rasulullah saw. Ada pula yang memandangnya sebagai seorang nabi, bahkan ada pula pihak yang menganggapnya sebagai Tuhan.

Dengan sikap itulah mereka telah sanggup menjatuhkan hukuman ke atas orang-orang Islam dengan berpandukan sikap orang-orang itu terhadap sayidina Ali. Sesiapa sahaja yang dipilih menjadi khalifah sebelumnya maka orang itu adalah zalim atau kafir ataupun fasiq.

Demikian juga keadaannya setipa orang yang menentang keturunan sayidina Ali. Dari sikap dan pendirian inilah mereka telah melakukan banyak kejadian-kejadian yang menggemparkan di sepanjang sejarah yang dengan sikap permusuhan, fitnah-memfitnah, dan masalah faham Syiah juga menjadi suatu masalah dan pegangan hidup yang menggugat sejarah di sepanjang generasi.




Sumber: Hakikat Agama Syiah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...