Pages

Wednesday, 31 July 2013

: : Perbezaan Ahli Sunnah & Syiah (Bhg III) : :

Perbezaan Ahli Sunnah & Syiah
oleh: Syeikh Muhibuddin al-Khatib


Keluarga Rasulullah
Keluarga Rasulullah saw itu ialah seluruh pengikut Rasulullah saw di dalam menganut dan mempercayai agama Islam (mengikut pendapat yang paling tepat).

Ada pula yang menganggap keluarga Rasulullah saw itu ialah orang-orang yang bertakwa dari kalangan umat Nabi Muhammad; dan ada pula berpendapat bahawa keluarga Rasulullah saw itu kaum kerabatnya yang terdekat dari kalangan keturunan bani Hashim.

Keluarga Rasulullah saw itu ialah menantunya sayidina Ali, dan sebahagian daripada anak-anak sayidina Ali sahaja, kemudian zuriat keturunannya sesudah zamannya.
Syariat dan Hakikat
Menganggap bahawa syariat itu hakikat; dan bahawa Rasulullah saw tidak menyembunyikan sesuatu apa ilmu pun kepada umatnya. Tiada suatu perkara pun yang tidak ditunjukkan kepada kita oleh Rasulullah saw dan juga tiada suatu yang jahat pun melainkan Rasulullah saw memberi amaran kepada kita supaya kita jauhi.

Firman Allah yang bermaksud: pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu dan Aku redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.

Sumber pengambilan panduan agama ialah Al-Quran dan Sunah Rasulullah saw. Cara bekerja dan beribadat serta membuat perhubungan dengan Allah jelas dan nyata tanpa sebarang perantaraan.

Yang mengetahui hakikat seseorang hamba itu ialah Allah swt sahaja dan kita tidak mengutamakan sesiapa pun melebihi daripada Allah swt.

Setiap orang itu boleh diterima dan ditolak pendapat dan percakapannya, melainkan Rasulullah saw seorang sahaja.

Menganggap bahawa syariat itu ialah hukum-hakam yang di bawa oleh Nabi saw yang berkenaan dengan masalah kecil dan soal-soal harian untuk amalan orang-orang awam sahaja.

Tetapi hakikat atau “ilmu khas” daripada Allah, maka tidak diketahui melainkan oleh imam-imam dari kalangan ahlil bait (iaitu sebahagian keluarga Rasulullah saw) sahaja.

Sesungguhnya mereka memperolehi ilmu-ilmu hakikat ini dengan cara warisan dari satu generasi ke generasi yang lain dan ia kekal sebagai rahsia di sisi mereka. Imam-imam mereka adalah maksum (terpelihara dari melakukan kesalahan) dan segala perbuatan mereka adalah syariat. Segala apa yang mereka lakukan adalah dibenarkan.

Sesungguhnya perhubungan dengan Allah tidaklah sempurna melainkan dengan perantaraan iaitu melalui imam-imam mereka. Dengan itu mereka telah melibatkan diri kita dengan menamakan diri mereka dengan nama-nama yang keterlaluan seperti waliullah, babullah (pintu Allah), almaksum, hujjatullah (dalil Allah), ayatullah (tanda atau buku Allah), ruhullah (ruh Allah) dan lain-lain lagi.

Feqah

Terikat dengan hukum-hakam yang diterangkan dan terkandung di dalam Al-Quranul Karim dengan sangat halus dan teliti, dengan cara diterangkan dan diberi penjelasan oleh sabda Rasulullah saw seperti mana yang terdapat di dalam As-sunnah; manakala pendapat para sahabat dan tabiin yang boleh dipercayai dijadikan bahan pegangan, kerana merekalah orang-orang yang dekat dengan zaman dan masa hidup serta paling banyak mengalami peristiwa penting bersama-sama Rasulullah saw.

Tiada seorang pun dipandang berhak membuat syariat baru di dalam agama Islam sesudah ia dilengkapkan oleh Allah swt sendiri. Manakala di dalam memahami masalah-masalah terperinci dan baru timbul, dirujukkan masalah yang disebutkan sebagai “al-musoleh al-mursalah” kepada ulama-ulama yang dipercayai dan terbilang dengan syarat tidak melampaui batas dan ketentuan Al-Quran dan As-sunnah, bukan yang lain.
Mereka bergantung dan berpegang kepada sumber-sumber mereka yang khusus iaitu mengikut bagaimana yang mereka nisbahkan kepada imam-imam mereka (yang berbatas sahaja) dan juga mengikut cara bagaimana mereka mentakwilkan ayat-ayat Al-Quran dan yang mereka sengaja hendak mencari perbezaan dengan kaedah-kaedah dan pegangan majoriti umat Islam.

Mereka selanjutnya berpendapat bahawa imam-imam mereka yang mujtahid dan terkawal daripada melakukan maksiat itu mempunyai hak untuk mengeluarkan fatwa dan hukum-hakam yang baru seperti mana yang telah berlaku dalam masalah berikut;

a.     Azan, waktu sembahyang, cara-cara sembahyang dan kaedah mengerjakannya.
b.     Waktu-waktu berpuasa dan berbuka
c.     Amalan haji dan umrah
d.     Beberapa masalah mengenai zakat dan bagaimana membelanjakan wang zakat. Mereka sentiasa sahaja mencari jalan menyalahi golongan ahli Sunah dan meluaskan jurang perbezaan di dalam semua masalah.

Ketaatan dan Kesetiaan
Ketaatan dan kesetiaan hanya berhak ditumpukan kepada Rasulullah saw sahaja berpandukan firman Allah swt yang bermaksud:

“Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah.” [Al-Quran 4:80]

Adapun kepada orang yang lain daripada Rasulullah saw maka tiada ada hak taat kepadanya kecuali mengikut kaedah dan cara yang telah ditetapkan oleh hukum syarak, sebab tiada sebarang hak ketaatan kepada seseorang dari makhluk Allah di dalam melakukan perbuatan maksiat kepada Tuhan yang Maha Pencipta.

Mereka menganggap ketaatan dan kesetiaan itu sebagai sebahagian daripada rukun iman. Yang dimaksudkan dengan kesetiaan itu ialah mempercayai apa yang dibawa, diajar dan diarahkan oleh imam-imam yang dua belas (di antaranya ada yang masih bertapa di dalam bilik rahsia di bawah tanah)

Setiap orang yang tidak menumpukan taat setia kepada ahli bait mengikut cara dan adat kebiasaan mereka tidak berhak diberikan sifat iman, dan tidak boleh dijadikan imam sembahyang dan tidak berhak menerima sebahagian zakat yang wajib, tetapi boleh diberikan sedekah-sedekah yang biasa dikeluarkan seperti kepada orang-orang kafir.
Tipu/Muslihat (At-Taqiyyah)
-Iaitu bahawa seseorang itu menunjukkan sikap yang lain daripada terpendam di dalam hatinya kerana bimbang akan ditimpa bala bencana.

Setiap orang Islam tidak boleh menipu seorang Islam yang lain sama ada dengan perkataannya atau dengan sikap lahirnya yang nampak dilihat. Sabda Rasulullah saw:

“Sesiapa yang menipu maka dia bukan dari golongan kita”.

Tipu muslihat ini tidak boleh diamalkan melainkan terhadap orang-orang kafir musuh agama dan di dalam masa perang, sebab perang itu ialah tipu daya.

Setiap orang Islam itu mesti menjadi seorang yang berani dan tegas serta bersikap benar di dalam membela hak tanpa bermuka-muka, dusta dan menipu, bahkan hendaklah senantiasa memberi nasihat membina, menyuruh berbuat kebaikan dan melarang berbuat mungkar.
Bagi setiap golongan Syiah tipu muslihat itu adalah suatu perkara wajib yang mustahak diberi keutamaan, sebab mazhab Syiah tidak dapat ditegakkan melainkan melalui kaedah tipu muslihat.

Mereka mempelajari dasar dan cara bagaimana melakukan tipu muslihat secara rahsia dan terbuka dan mereka terus-menerus menggunakan tipu muslihat di dalam setiap hubungan mereka dengan orang lain, terutama sekali bilamana mereka menghadapi kesulitan mereka sanggup menjadi talam dua muka.

Maka ketika tu mereka akan memuji-muji dan mengangkat–angkat dengan berlebihan orang-orang yang pada pandangan mereka adalah kafir dan berhak dibunuh serta dibinasakan. Mereka melaksanakan hukum-hukum yang dilaksanakan ke atas orang kafir kepada sesiapa sahaja yang bukan dari golongan mereka. Mereka mengamalkan prinsip “matlamat menghalalkan cara”. Dengan ciptaan ini mereka bebas menghalalkan segala cara tipu daya, pembohongan dan putar belit.

Mereka memegang pesanan imam-imam mereka iaitu:

“tipu muslihat itu agamaku dan agama nenek moyangku” dan “sesiapa yang tidak bersikap tipu muslihat maka tiada agama baginya”.

Imamah (Kepimpinan) atau Pemerintahan Negara
Negara hendaklah diperintah oleh seorang khalifah yang dipilih dari kalangan kaum Muslimin. Khalifah itu hendaklah seorang yang benar-benar layak memegang jawatan itu seperti hendaklah ia seorang berakal fikiran yang waras, seorang yang berilmu pengetahuan, yang terkenal sebagai seorang yang baik dan salih, amanah dan mampu memikul amanah yang besar itu.

Khalifah hendaklah dipilih sebuah badan yang dianggotai oleh orang-orang Islam. Badan itu berhak memecat dan melucutkan jawatan khalifah itu jika ia tidak berlaku adil ataupun bila ia melanggar ketentuan-ketentuan Al-Quran dan As-sunnah.

Semua Muslimin wajib taat kepadanya dan kekuasaan memerintah pada sisinya mestilah dianggap sebagai satu tanggungjawab dan satu perkara yang akan dipersoalkan (oleh Allah dan kaum Muslimin) dan bukanlah satu kemuliaan atau hasil keuntungan.
Jawatan ketua negara adalah jawatan diperoleh dan dilakukan secara warisan dan turun temurun dari salasilah keturunan sayidina Ali dan anak cucu Siti Fatimah, walaupun mereka berselisih faham dalam hal ini.

Mereka tidak akan menumpukan keikhlasan dan kesetiaan kepada mana-mana juga ketua pemerintahan yang bukan dari titih salasilah keturunan sayidina Ali.

Dan oleh sebab kerana teori mereka di dalam masalah pemerintahan ini tidak dapat dijayakan dan dilaksanakan di sepanjang sejarah seperti mana mereka harap-harap dan cita-citakan, maka mereka menambah lagi satu teori lain yang dinamakan “Kepulangan” yang bererti bahawa imam mereka yang terakhir yang dinamakan “Pembela/Penyelamat”
akan bangkit di akhir zaman kelak lalu keluar dari bilik persembunyian bawah tanahnya untuk menyembelih dan menuntut bela ke atas semua musuh-musuh politiknya sambil memulihkan hak orang-orang Syiah yang telah dirampas dan diperkosa oleh golongan-golongan lain di sepanjang zaman dan abad yang telah lalu.



Bahagian I

Bahagian II

Sumber: Hakikat Agama Syiah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...