Pages

Tuesday, 11 December 2012

: : Dakwah Kepada Ateis : :

Bagaimana berdakwah kepada Ateis?
Oleh: Dr Zakir Naik

Biasanya, apabila saya bertemu dengan seorang Ateis, perkara pertama yang saya suka lakukan adalah menyampaikan ucapan tahniah kepada beliau dan berkata, "Tahniah khas dari saya untuk anda!",

Ini kerana
kebanyakan manusia yang beriman kepada agama atau Tuhan mereka hari ini telah melakukan kepercayaan membuta tuli - dia seorang Kristian, kerana bapanya adalah seorang Kristian, beliau seorang Hindu, kerana bapanya adalah seorang Hindu, majoriti rakyat di dunia secara membuta tuli menganut agama bapa-bapa mereka.  

Namun Ateis, walaupun dia boleh memilih untuk tergolong dalam keluarga yang beragama, telah menggunakan akalnya itu untuk menafikan kewujudan Tuhan; apa sahaja konsep atau sifat-sifat Tuhan yang  telah dipelajari di dalam agamanya tidak mungkin kelihatan logik baginya.

Saudara-saudara seMuslim saya mungkin akan bertanya, "Zakir, mengapa anda mengucapkan tahniah kepada Ateis?" 

Saya menyampaikan ucapan tahniah khas buat Ateis adalah kerana dia telah bersetuju dengan bahagian pertama daripada Syahadah agama Islam, iaitu 'La ilaaha' – yang bermaksud 'Tiada Tuhan'.

Oleh yang demikian, separuh daripada tugas dakwah saya sudah selesai, kini hanya separuh lagi iaitu 'il lallah' yang bermaksud 'Melainkan ALLAH' yang perlu saya lakukan In sya Allah. 

Sekiranya dengan orang lain (yang bukan Ateis), tugas mula-mula yang perlu saya lakukan adalah mengeluarkan konsep yang salah terhadap Tuhan dari minda mereka. Kemudian, meletakkan konsep yang betul tentang Tuhan.

Sebagaimana kita sedia maklum, kebanyakan manusia menganut fahaman Ateis disebabkan mereka percaya dalam bidang sains dan teknologi. Orang-orang ini berfikir dengan perkembangan kemajuan sains, kita tidak memerlukan lagi kitab-kitab atau antara lain ia bermaksud kita tidak lagi perlu berpegang kepada agama.

Untuk menjelaskan lebih lanjut kepada Ateis, katakan ada sebuah mesin yang paling canggih, belum pernah seorang pun manusia yang melihatnya dan mesin ini diletakkan di hadapan Ateis, kemudian ditanya kepada Ateis itu, siapakah yang dapat menerangkan fungsi atau mekanisme penggunaan mesin ini.

Apakah yang anda jangkakan jawapan yang diberikan oleh Ateis tersebut? Sudah tentu mereka akan berkata, orang pertama yang dapat menerangkan atau menjelaskan mekanismenya ialah pencipta atau pengeluar atau pembuat mesin itu sendiri.

Sama ada mereka menyebut pengeluar, pencipta atau pembuat ia akan memberi makna yang sama.

Kemudian ajukan soalan selanjutnya, bagaimana pula alam semesta ini boleh wujud? Justeru, Ateis akan memberitahu kita bahawa pada mulanya terdapat sebuah nebula utama, lalu terjadinya peristiwa ‘BigBang’ yang kemudiannya menghasilkan galaksi, matahari, bulan dan bumi yang kita diami ini. 

Soal kepada Ateis lagi, bilakah sebenarnya kejadian ‘BigBang’ ini mula diketahui oleh manusia? Lalu Ateis akan memberitahu bahawa peristiwa ini diketahui saintis hanya 30 atau 40 tahun kebelakangan ini.

Apa yang Ateis katakan berkenaan ‘BigBang’ sebenarnya telah dinyatakan oleh Al-Quran di dalam surah Al-Anbiya’ surah ke 21 ayat 30 yang bermaksud:

“Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? maka mengapa mereka tidak mahu beriman?” [Al-Quran 21:30]

Peristiwa ‘BigBang’ yang hanya diketahui puluhan tahun kebelakangan ini telah dinyatakan oleh Al-Quran sejak 1400 tahun lagi. Siapakah sebenarnya yang menjelaskan perkara tersebut? Ateis mungkin berpendapat ia hanya satu kebetulan. Tidak mengapa. Lanjutkan pertanyaan kita lagi..

Adakah bulan memiliki cahayanya sendiri atau hanya cahaya pantulan? Ateis akan menerangkan kepada kita bahawa manusia sebelum ini mempercayai bahawa bulan mempunyai cahaya sendiri. Hanya 200 atau 300 tahun kebelakangan ini, barulah manusia sedar bahawa bulan tidak menghasilkan cahayanya sendiri tetapi memantulkan cahaya matahari.

Walau bagaimanapun Al-Quran semenjak 1400 tahun yang lampau telah menjelaskan perkara ini di dalam surah Furqan surah ke 25 ayat 61 yang bermaksud:

“Maha berkat Tuhan yang telah menjadikan di langit, tempat-tempat peredaran bintang, dan menjadikan padanya matahari serta bulan yang menerangi.” [Al-Quran 25:61]

Perkataan yang digunakan untuk cahaya bulan adalah ‘Munir’ atau ‘Nur’ yang membawa maksud cahaya pantulan atau cahaya pinjaman. Siapakah yang dapat menjelaskan di dalam Al-Quran 1400 tahun lalu bahawa cahaya yang terdapat pada bulan hanyalah cahaya pantulan yang baru diketahui manusia ratusan tahun lalu. Lalu Ateis mungkin berkata, “boleh jadi Nabi Muhammad saw seorang yang bijaksana”. Lanjutkan lagi perbincangan..

Dunia tempat yang kita diami ini, apakah bentuknya? Ateis akan menjawab ia berbentuk sfera. Bilakah perkara ini ketahui? Lalu Ateis memberitahu bahawa pada tahun 1597, apabila Francis Drake melakukan pelayaran mengelilingi bumi, beliau telah mengesahkan bahawa bumi ini berbentuk sfera.

Namun, tahukah Ateis bahawa 1400 tahun lalu Al-Quran telah menyebut bahawa bumi berbentuk sfera sebagaimana yang terdapat di dalam surah An-Naziat surah 79 ayat 30:

 “Dan bumi sesudah itu dihamparkannya (untuk kemudahan penduduknya)” [Al-Quran 79:30]

Selain membawa maksud dihamparkan, perkataan ‘Dahaha’ (dihamparkan) dalam bahasa Arab juga berasal daripada kata dasar ‘duya’ yang membawa erti telur. Telur di sini bukan merujuk kepada telur biasa tetapi telur burung kasawari.

Umum mengetahui bahawa bumi ini bukanlah berbentuk bulat (sfera) sepenuhnya seperti bola tetapi berbentuk ‘geo-spherical’ (geo-sfera) dan sekiranya kita meneliti telur burung kasawari, telur ini adalah berbentuk ‘geo-spherical’.

Siapakah yang dapat menyatakan di dalam Al-Quran 1400 tahun lampau bahawa bumi berbentuk ‘geo-spherical’? sekali lagi, Ateis mungkin berkata, “Nabi Muhammad saw mungkin terlalu pintar”. Tidak mengapa. Teruskan lagi persoalan..

Sewaktu saya berada di sekolah suatu ketika dahulu saya telah diajar bahawa matahari adalah statik. Ia hanya bergerak mengelilingi galaksi namun tidak berputar pada paksinya sendiri. Kemudian Ateis mungkin bertanya ‘Apakah perkara seumpama ini juga dijelaskan di dalam Al-Quran?” Saya lalu berkata, “Tidak, perkara ini saya ketahui ketika belajar di sekolah!”. Kira-kira 12 tahun yang lalu iaitu pada tahun 1982.

Walau bagaimanapun, Al-Quran di dalam surah Al-Anbiya’ surah ke 21 ayat ke 33 menyebut:

“Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).” [Al-Quran 21:33]

Al-Quran selain menyatakan matahari berputar mengelilingi galaksi, turut menyatakan bahawa ia juga berputar pada paksinya sendiri. Siapakah yang mampu menjelaskan fenomena ini di dalam Al-Quran 1400 tahun yang lampau. Kini, Ateis mula terdiam. Termenung panjang. 

Tidak perlu menunggu jawapan mereka. Teruskan lagi perkongsian..

Hari ini, sains menjelaskan bahawa alam semesta adalah berkembang. Fenomena ini sebenarnya disebut di dalam Al-Quran 1400 tahun lalu di dalam surah Ad-Dzariyat, surah ke 51 ayat 47 yang bermaksud:

““Dan langit itu Kami bina dengan kekuasaan dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya.” [Al-Quran 51:47]

Al-Quran turut menjelaskan berkenaan proses kitaran air yang kita pelajari semasa di sekolah. Orang pertama yang merintis kajian tentang kitaran air ini ialah Bernard Palissy pada tahun 1580. Beliau menjelaskan proses kitaran air yang bermula dengan air dari lautan meruap kemudian membentuk awan baru, selanjutnya, awan bergerak ke kawasan daratan lalu turun sebagai hujan.

Proses kitaran air ini dijelaskan secara terperinci oleh Al-Quran di beberapa tempat seperti:

Surah Az-Zumar, surah ke 39, ayat 21 [Al-Quran 39:21]
Surah Ar-Rum, surah ke 30, ayat 24 [Al-Quran 30:24]
Surah Al-Hijr, surah ke 15, ayat 22 [Al-Quran 15:22]
Surah Mu’min, surah ke 23, ayat 18 [Al-Quran 23:18]
Surah Nur, surah ke 24, ayat 43 [Al-Quran 24:43]
Surah Rum, surah ke 30, ayat 48 [Al-Quran 30:48]
Surah Al-A’raf, surah ke 7, ayat 17 [Al-Quran 7:17]
Surah Furqan, surah 25, ayat 48-49 [Al-Quran 25:48-49]
Surah Fatir, surah 35, ayat 9 [Al-Quran 35:9]
Surah Yasin, surah 36, ayat 34 [Al-Quran 36:34]
Surah Al-Mulk, surah 67, ayat 30 [Al-Quran 67:30]
Surah At-Tariq, surah 86, ayat 11 [Al-Quran 86:11]


Di sana, terdapat ratusan ayat-ayat Al-Quran yang hanya menyebut tentang kitaran air yang hanya diterokai manusia ratusan tahun kebelakangan ini. 

Manusia juga baru sahaja mengetahui bahawa tumbuhan turut mempunyai jantina (jantan dan betina) yang telah disebut 1400 tahun lalu oleh Al-Quran seperti yang terdapat di dalam surah Yasin, surah ke 36 ayat 36 yang bermaksud:

“Maha suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.” [Al-Quran 36:36]

Hari ini kita juga telah mengetahui bahawa terdapat dua jenis air, iaitu air tawar dan air masin, di mana wujud pengadang (sempadan) di antara keduanya yang dinyatakan di dalam Al-Quran, surah Furqan surah ke 25 ayat 53 dan surah Ar-Rahman surah ke 55 ayat 19-20:

 “Dan Dia lah Tuhan yang telah mengalirkan dua laut berdampingan, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga, dan yang satu lagi masin lagi pahit; serta ia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan yang menyekat percampuran keduanya.” [Al-Quran 25:53]

Hari ini sains memberitahu kita bahawa gunung-ganang berfungsi mencegah bumi daripada bergoncang yang turut di sebut Al-Quran di dalam surah Naba surah 78 ayat 6 dan 7.

Al-Quran juga menceritakan tentang biologi seperti yang disebut di dalam surah Al-Anbiya’ surah ke 21 ayat 30 yang bermaksud:

“..dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? maka mengapa mereka tidak mahu beriman?” [Al-Quran 21:30]

Al-Quran turut membicarakan tentang zoologi seperti kehidupan labah-labah di dalam surah Al-Ankabut surah ke 29 ayat 41. Tentang semut di dalam surah An-Naml, surah ke 27 ayat 17-18. Berkenaan lebah di dalam surah An-Nahl, surah ke 16 ayat 68-69.

Al-Quran turut membicarakan tentang embriologi di dalam surah Al-‘Alaq surah ke 96 ayat 1-2 yang bermaksud: “Bacalah (wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku (‘alaq)”. ‘Alaq yang turut bermaksud benda seperti lintah yang baru kemudian diketahui.


Al-Quran menjelaskan peringkat-peringkat proses embriologi di dalam surah Mu’minun surah ke 23 ayat 12 hingga 14. Anda boleh melanjutkan perbicaraan berkenaan fakta saintifik di dalam Al-Quran. Beribu ayat yang hanya menyebut tentang sains. 

Setiap persoalan saintifik yang disebut, siapakah yang mampu memberikan jawapan sebagaimana yang terdapat di dalam Al-Quran? Sudah tentu, jawapan Ateis adalah Pencipta, Pengeluar atau Pembuat.

Pencipta ini, Pembuat ini, Pengeluar ini, kami Muslim memanggilNya sebagai Allah.

Justeru, sebab itulah, seorang ahli falsafah terkenal, Francis Bacon berkata, “Pengetahuan cetek dalam bidang sains, menjauhkan seseorang daripada Tuhan yang Maha Kuasa. Namun, pemahaman mendalam tentang sains, menjadikan seseorang percaya adaNya Tuhan yang Maha Kuasa.”

Oleh yang demikian, sains hari ini bukan menolak adaNya Tuhan, tetapi membuktikan atau mengesahkan lagi kewujudanNya.

“'La ilaaha 'il lallah”

Terjemahan: Mohd Aziz
Sumber: YouTube

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...