Allah swt berfirman di
dalam surah An-Nisa, surah ke 4 ayat 171 yang bermaksud:
“Wahai ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas
dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah
melainkan yang benar; sesungguhnya Al-Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang
pesuruh Allah dan kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan
(ia juga tiupan) roh daripadaNya. maka berimanlah kamu kepada Allah dan
rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan: "(Tuhan itu) tiga".
Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan
bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan yang Maha Esa, Maha Suci Allah
daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang
ada di bumi. Dan cukuplah menjadi pengawal (yang mentadbirkan sekalian
makhlukNya).” [Al-Quran 4:171]
Ada mazhab Kristian
yang mengatakan bahawa
Tuhan itu mempunyai tiga oknum. Oknum Bapa, Oknum Putera (Jesus Kristus) dan Oknum Rahul-Qudus. Di dalam pelajaran iman Kristian ada disebutkan: satu Tuhan di dalam tiga oknum- Bapa dan Putera dan Rahul-Qudus. Bapa ialah Allah, dan Putera ialah Allah dan Rahul-Qudus Allah juga.
Tuhan itu mempunyai tiga oknum. Oknum Bapa, Oknum Putera (Jesus Kristus) dan Oknum Rahul-Qudus. Di dalam pelajaran iman Kristian ada disebutkan: satu Tuhan di dalam tiga oknum- Bapa dan Putera dan Rahul-Qudus. Bapa ialah Allah, dan Putera ialah Allah dan Rahul-Qudus Allah juga.
Tetapi kesemuanya itu
bukan tiga Tuhan, tetapi satu Tuhan yang ada dalam tiga oknum, yang bersamaan
jauharnya dan berbeza oknumnya.
Kerana kesemuanya itu
mempunyai jauhar yang satu, ketuhanan yang satu dan zat yang satu. Tidak ada
satu pun di antara oknum itu yang lebih besar atau lebih mulia atau lebih
berkuasa dari yang dua lagi, oleh sebab ketiganya sama dalam kebesarannya dan
keazaliannya dan kekuasaannya atas tiap-tiap sesuatu, selain dari kekuasaannya.
Dan tidaklah kita akan
dapat menahan hakikat ini dengan sempurna, kerana ini adalah suatu rahsia yang sangat
dalam, melebihi kekuatan akal dan hasil pemikiran manusia.
Salah seorang pendeta
berkata: “Kami tidaklah mengatakan bahawa Allah itu mempunyai tiga
keperibadian, atau satu peribadi. Pengakuan kami adalah bahawa Allah itu
mempunyai tiga oknum dalam satu. Di antara tiga oknum, dengan tiga peribadi,
jauh sangat perbezaannya sejauh langit dengan bumi.”
Di dalam buku tuntunan
mengerjakan sembahyang (Kristian) yang dikeluarkan oleh Gereja Anglicant yang
dicetak pada tahun 1818 disebutkan demikian: “Wahai yang tiga, yang maha suci,
yang memberi berkat dan yang maha tinggi, yang ketiganya adalah satu!”.
Dalam penyataan doa
begini nyata sekali disebut tiga diri atau tiga peribadi dalam satu ketuhanan. Bahkan,
ada yang mempercayai bahawa Maryam adalah Ibu Tuhan. Sampai mereka menyembah kepada
patung Maryam sujud memohon selamat.
Setelah pertentangan
faham yang begitu hebat, sampai tumpah menumpahkan darah dan
peperangan-peperangan yang besar kerana pertentangan antara Katolik dan Protestan,
maka banyaklah golongan Protestan yang berpindah ke benua baru (Amerika
Syarikat), pada abad ke 17. Di Amerika mereka bebas dari tekanan keras
kependetaan Katolik.
Sehingga kaum Protestan
di sana merdeka menciptakan berbagai-bagai penafsiran, yang terlepas dari kongkongan
gereja. Maka timbullah berbagai-bagai gereja dan sekta (mazhab). Di antara sekta
itu ialah sekta Unitarian yang sama sekali tidak percaya kepada Tuhan tiga
dalam satu itu. Dan tidak pula percaya bahawa Isa Al-Masih adalah Tuhan.
Benarlah apa yang
dikatakan oleh penafsir Al-Quran yang terkenal, iaitu Syeikh Ibn Kathir: “Orang
Kristian mempunyai kepercayaan tentang Tuhan itu berbagai-bagai ragam, satu
sama lain tidak dapat dipertemukan. Sehingga kalau misalnya berkumpul sepuluh
orang Nasrani, diminta menyatakan kepercayaan mereka tentang Tuhan, akan
keluarlah sebelas macam perjawaban.
Mempertahankan kepercayaan
bahawa Tuhan Allah satu, tetapi mempunyai tiga oknum: Allah Bapa, Allah Putera
dan Rahul-Qudus, adalah menjauhkan diri sendiri.
Sehingga kalau misalnya
seorang pendeta Kristian yang telah belajar Teologi (ilmu ketuhanan) berpuluh
tahun, bila berhadapan memperkatakan soal ini dengan seorang Muslim yang hanya
mempelajari ilmu Tauhid dengan sederhana, tidaklah pendeta itu akan dapat
bertahan.
Banyak orang menjadi
Missie da Zending (Pendakwah Kristian), dikirim ke barang mana negeri, bertemu
dengan seorang Islam yang sedar akan agamanya, terpaksa tidak dapat melanjutkan
pertukaran fikiran, sebab si Muslim hendak mengemukakan akal, sedang si Pendeta
menutup perbicaraan yang akan sampai kepada penggunaan akal.
Orang-orang Kristian
sendiri sampai sekarang banyak yang mengakui bahawa ajaran seperti ini tidak
jelas diberikan Nabi Isa sendiri. Barulah dikembangkan sesudah beliau
meninggal, sehingga ajaran beliau yang asli telah ditimbuni oleh ajaran seorang
yang bernama Paul (Paulus), yang di waktu Isa masih hidup tidak pernah bertemu
dengan dia.
Dan setelah murid-murid
Isa menyebarkan ajaran Isa yang asli, Paul itulah yang menjadi penghalangnya
yang terbesar. Dengan mendakwa bahawa dia mendengar suara Isa dari langit,
menyuruhnya menyebarkan ajaran Kristian. Dari sinilah Paul memulai tindakan dan
dengan beransur-ansur menegakkan ajaran baru, lalu membangsakannya kepada Isa.
Sejak mula lagi mereka
telah terpecah kepada tiga faham. Pertama kaum Nastouriyah (Nastouriyan)- kaum
ini mengatakan bahawa Isa itu ialah Allah sendiri. Kedua, kaum Ya’kubiyah
(Yacobin)- Isa itu adalah anak Allah.
Ketiga kaum Malkaniyah- mereka berkata: Tuhan itu adalah tiga, iaitu tiga oknum; oknum Bapa, oknum Anak dan oknum Ruhul-Qudus, tetapi satu dalam jauharnya. Oknum bapa adalah zat, oknum anak adalah kalimah dan oknum Ruhul-Qudus adalah hayat (hidup).
Ketiga kaum Malkaniyah- mereka berkata: Tuhan itu adalah tiga, iaitu tiga oknum; oknum Bapa, oknum Anak dan oknum Ruhul-Qudus, tetapi satu dalam jauharnya. Oknum bapa adalah zat, oknum anak adalah kalimah dan oknum Ruhul-Qudus adalah hayat (hidup).
Tentang erti oknum dan
apa yang dimaksudkan dengan oknum tidak pula sama pendapat mereka. Setengah mengatakan
oknum ialah keistimewaan (Khawas). Setengah berkata oknum ialah keperibadian. Dan
setengah mengatakan tiga oknum ialah tiga sifat. Setengah berkata kalimah
bersatu padu dalam Jesus (Isa a.s).
Sebab itulah maka ayat
Al-Quran ini menyerukan lebih baik hentikan sajalah kepercayaan demikian.
“..dan janganlah kamu mengatakan: "(Tuhan itu)
tiga". Berhentilah
(daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu..” [Al-Quran
4:171]
Sebab setengah daripada
akibat kepercayaan itu ialah timbulnya persimpang-siuran di antara Kristian dan
Kristian sendiri.
“..Hanyasanya Allah ialah Tuhan yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada
mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di
bumi. Dan cukuplah menjadi pengawal (yang mentadbirkan sekalian makhlukNya).” [Al-Quran
4:171]
Sumber: Tafsir Al-Azhar
No comments:
Post a Comment