Mengahwini Perempuan Lacur
Oleh: Prof. Dr. Hamka
Soalan
Saya adalah seorang pemuda yang telah
bekerja sebagai verkooper pada salah satu toko di Padang. Sifat saya selama ini
berbeza dengan pemuda-pemuda yang lain, iaitu saya takut sekali berhubungan
dengan kaum perempuan.
Akan tetapi, pada suatu hari saya bertemu
dengan seorang perempuan di tengah jalan. Mungkin kerana telah datang agaknya
masa bagi saya untuk mendirikan rumah tangga, kerana hati, saya terus tertarik
kepada perempuan yang lalu itu. Sesudah saya selidiki, ternyata perempuan itu
hidup bersama orang tuanya di dalam kesempitan.
Kerana kasihan pula melihat penghidupannya,
apatah lagi cinta saya kepada perempuan itu sudah muncul, maka saya majukan
lamaran kepada orang tuanya, supaya anaknya itu berkahwin dengan saya mengikut
hukum Islam.
Dalam pada itu saya minta pula keizinan kepada orang tua saya dan mereka
lantas memperkenankan. Semuanya sudah muafakat, tinggal menanti hari pernikahan
sahaja.
Akan tetapi, menjelang perkahwinan kami
yang akan berlangsung, saya mendapat berita yang penuh dengan bukti-bukti yang
sah, bahawa bakal isteri saya itu adalah perempuan kotor, iaitu perempuan
lacur. Perasaan cinta dan kasihan saya mendalam benar.
Di samping itu, saya juga berpendapat,
kalau saya langsungkan terus pernikahan itu, bukankah bererti saya telah
berjasa mengurangkan jumlah perempuan lacur yang merosakkan masyarakat kita?
Setelah orang kampung saya mengetahui akan hal itu, mereka tidak setuju kalau
saya mengahwini perempuan itu. Kalau saya kahwini juga, maka saya akan dibuang
dari masyarakat di negeri saya. Di sini saya seperti makan buah simalakama, ke
mari sulit ke sana sukar.
Jika perempuan itu tidak jadi saya kahwini
tentu perempuan itu akan meneruskan pekerjaan yang terkutuk itu. Sebaliknya
kalau saya kahwini, saya akan dibuang dari lingkungan orang kampung saya.
Bagaimanakah yang sebaiknya sikap saya?
Jawapan
Sudah nyata oleh kami apa sebab makanya
orang kampung halaman tuan itu keberatan menerima pernikahan ini. Keberatan
mereka adalah berdasarkan atas adat istiadat dan agama.
Perempuan lacur dimisalkan dengan pepatah “sumur di tepi jalan”, tempat
minum orang yang tengah kehausan, pelepas nafsu angkara syaitan. Kalau
sekiranya orang kampung tidak setuju atas pernikahan itu, bukanlah lantaran
mereka benci kepada tuan, tetapi kerana sayang. Orang baik-baik janganlah dijodohkan
dengan orang yang terkenal tidak baik.
Keberatan agama pun telah nyata pula, di
dalam perkara ini. Iaitu kalau sekiranya seorang perempuan penzina, yang akan
menjadi jodohnya ialah lelaki penzina juga.
Kerana kalau sekiranya mereka beroleh anak
daripada pernikahan itu, bentuk suasana pergaulan dan kelakuan ayah bondanya
tentu akan menurun kepadanya.
Agama Islam mengehendaki keturunan yang suci bersih, jangan hendaknya,
kerosakan keturunan itu timbul lantaran kesalahan orang tua, yang akan menimbulkan
sesalnya di kemudian hari.
Memang, setelah diselidiki jalan masyarakat
ini, dilihat pergaulan hidup sehari-hari, maka sebab pelacuran itu ramai
sekali. Ada orang perempuan yang melacurkan diri lantaran keturunannya bangsa
pelacur juga.
Ada pula disebabkan terlampau bebas pergaulan, buruk pembacaan, dan kurang
penjagaan di masa umur pancaroba. Tetapi ada lantaran ditipu orang. Dan tidak
kurang pula lantaran ditimpa kemiskinan. Tidak ada lagi baginya jalan lain
untuk mencari makan, melainkan dengan melacurkan diri.
Di negeri-negeri yang besar-besar terdapat
ramai perempuan lacur yang berasal daripada kemiskinan dan kelaparan itu. Di
kampung-kampung masih teguh pertalian keluarga, baik yang hampir atau jauh.
Kemiskinan belumlah sampai menyebabkan lapar. Sawah ladang masih ada,
sekurang-sekurangnya masih dapat menerima upah menanam, menerima upah ke ladang
dan lain-lain.
Sebab itu, maka perempuan melacur di desa
yang belum termasuk kota, bukanlah kerana kelaparan asalnya, hanya kerana
kurang didikan, rosak keturunan, bebas pergaulan, dan pujuk cumbu pemuda yang
biasa dinamai orang “hidung belang”.
Ada pula pelacuran muncul lantaran tidak tahan berlaki tua bangka, yang
beristeri pula yang lain sampai bertiga dan tidak sanggup mencukupkan nafkah
batin, hanya bergilir ke rumah segenap isterinya.
Biasanya perempuan-perempuan yang melacur
kerana sesat langkah dan kerana kelaparan itu, ada pula datang masanya insaf.
Dia menyesal akan perbuatannya, dia ingin berumah tangga seperti orang lain
pula, dia ingin hendak bersuami dan beranak.
Tetapi masyarakat telah memuntahkannya. Dia hanya di pandang orang pelepas
nafsu, bukan hendak dipelihara orang. Orang tidak percaya lagi kepadanya, orang
menjangka, kalau asal anjing, walau pun dipukul 10 kali, dia akan kembali juga
ke tempat tulang busuk itu. Sebab itu, walau bagaimanapun perempuan demikian
menyatakan taubatnya, tidaklah orang cepat menerima.
Pernah juga kita bertemu dengan perempuan
lacur yang taubat itu, menjadi seorang isteri yang setia, taat beribadat, kuat
bersedekah, giat mengaji dan amat hormat akan guru, berbaik dengan keluarga dan
tetangganya. Kerana rupanya dari bermula sudah ada juga dasar baik di dalam
jiwa, cuma “nasib” yang memaksa terpesorok ke sana.
Sekali-kali memang ada perempuan lacur
demikian, bertemu dengan lelaki yang ada keinsafan pula. Jika datang tawaran
dari lelaki tadi, melihat kejujuran perempuan itu, sudilah dia berkorban, sudi
dia memeliharanya.
Sebab jika orang lain hanya sanggup membawa perempuan baik-baik dan gadis
ke dalam lembah pelacuran, maka dia pun sanggup hendak membawa perempuan lacur
ke atas daratan kesucian.
Kalau ada niat yang begini, dan ada pula
perempuan yang begini, tentu agaknya larangan agama yang keras tadi, bisa
longgar, bisa diringankan. Kita memang menyuruh tuan berfikir benar dahulu
sebelum pekerjaan itu dilangsungkan.
Jangan hanya kerana memperturutkan agan-angan dan rasa “tertarik” sebagai
seorang anak muda, lalu kurang difikirkan apakah hikmatnya, maka ada larangan
agama pada perkara demikian, walau pun jika terjadi nikah, nikah itu sah juga.
Satu perkara yang mesti diulang kembali
memikirkan, iaitu mengapa kemudian baru tahu bahawa perempuan yang akan
dikahwini itu rupanya perempuan lacur? Apakah murah saja menjadi “tertarik”?
Kalau sekiranya seseorang mudah “tertarik” kepada sesuatu, alamat kelak akan
mudah pula hilang tarikan itu.
Padahal, sedangkan akan membeli atau
menyewa rumah baru, bukan rumah yang dibicarakan, melainkan tetangga berdekatan
rumah itulah terlebih dahulu dibicarakan.
Untuk berangkat ke negeri lain, sebelum menentukan jalan mana yang akan
ditempuh, lebih dahulu mesti ditentukan siapa kawan di dalam perjalanan. Ini
seorang teman hidup, kawan selapik seketiduran, sehidup semati, baru dapat
diketahui bahawa dia perempuan lacur?
Sehendaknya, kalau secara jujur, kalau
memang ada dasarnya hendak baik dari bermula sudah dapat ditilik. Sayang
setengah anak muda gelap tilikannya itu lantaran dorongan “cinta”.
Kalau memang perempuan itu ada dasar akan baik, tentu dikenalkan dirinya
dahulu kepada lelaki yang ingin kepadanya itu. “Hamba ini bangsa di bawah,
hamba ini orang hina. Sudikah tuan menerima kehinaan hamba?”
Seandainya bahawa tidak dinyatakan
bagaimana cacat dirinya itu, maksudnya ialah supaya cepat bersuami dan cepat
ada baginya kesempatan untuk memperbaiki diri di belakang hari. Lelaki itu
haruslah benar-benar percaya akan kekuatan dirinya, kenal akan sebab-sebab
kekuatan itu.
Jangan hanya menurutkan angan-angan pada
suatu perkara yang belum terjadi. Kerana kalau sekiranya dia kurang kuat kelak,
lalu kedapatan olehnya (maaf pembaca) isterinya seketiduran dengan lelaki lain
di dalam kamarnya, ke manakah mukanya akan dia sembunyikan? Andai kata dia
murka atau marah, diambilnya pisau, disembelihnya lelaki lain itu. Apakah kata
masyarakat kepadanya?
Tentu masyarakat akan berkata, “si anu
membunuh orang, si anu terbuang, kerana mempertahankan perempuan lacur!”.
Ah, anak muda, memang kita akui seorang itu
kuat kalau dia sanggup membersihkan barang yang kotor. Tetapi cubalah dahulu
menjaga kebersihan barang yang masih suci, kerana itu tidaklah seberat mengasah
barang yang telah kotor. Carilah barang yang suci itu, barang itu masih banyak
dikelilingi tuan-tuan. Kalau tidak ada lagi, apa boleh buat, ambillah barang
kotor, dan usahakanlah membersihkannya.
Kata tuan cukup bukti menyatakan, bahawa
dia perempuan lacur. Dan tuan sangat cinta kepadanya! Kalau demikian ternyata
cinta tuan itu berpenyakit. Tiap-tiap penyakit itu ada masa krisisnya, dan
kelak akan datang pula masa hadapi krisis itu.
Ubatnya yang paling mujarab hanya satu,
iaitu tunduk kepada perintah agama di dalam perkara ini. Setelah itu cari
perempuan yang baik-baik, cari perempuan suci. Tentu tuan akan berkata, “Saya
tak cinta kepada perempuan baik itu, sebab itu belum tentu akan selamat
pergaulan saya. Sedang kepada perempuan lacur itu saya cinta, tentu akan
selamat suatu pergaulan yang dibawa dengan cinta.”
Di dalam perkara ini lebih baik kita
menilik “tuah kepada yang menang, celaka kepada yang kalah”. Biasanya memang
tiap-tiap pernikahan dengan perempuan suci yang tidak dimulai dengan “bismi
cinca” itu hambar saja bermula, tetapi kian lama kian manis. Ada pun dengan
perempuan sebagai yang tuan rasai, tak ubahnya dengan tipu daya dunia, awalnya
manis, akhirnya pahit, penutupnya sesal.
Tidak salah Allah memisalkan dunia kepada
Nabi Muhammad ketika Nabi Mikraj ke langit, dengan perempuan lacur itu. Tuan
berkata bahawa, tuan takut kalau-kalau tidak tuan nikahi dia, dia akan terus
juga dalam pelacuran?
Ah, tuan penyayang benar tuan kiranya.
Syukur tuan tinggal di negeri kecil. Kalau sekiranya tuan tinggal di kota yang
agak besar sebagai tinggal kami ini, tentu kerap tuan mengeluh kerana hampir
setiap saat, setiap waktu, kelihatan perempuan muda, yang kelmarin masih gadis,
kelmarin masih babu di rumah orang baik-baik, kelmarin masih anak sekolah di
dalam pergaulan sopan, tetapi kemudian telah kelihatan menjadi kupu-kupu malam…
Tak usahlah itu tuan pedulikan. Masih
banyak perkara yang lain. Setengah di antara perkara besar itu ialah mencari
bakal isteri orang baik-baik, bukan tertarik oleh cantik rupanya, bukan oleh
kaya rayanya, bukan pula oleh tinggi keturunannya, melainkan tertarik oleh
keagamaannya.
Dengan isteri itu kelak, berdiri sebuah rumah tangga permai, lahir
anak-anak yang segar bugar, akan menyambung keturunan yang sundut-bersundut,
sehingga kalau mati kelak ada peninggalan yang akan disebut orang.
Inilah nasihat yang dapat kami berikan.
Entah kolotkah ini, entah sefaham dengan orang kampung itu, pulang ma’lum
kepada tuan. Tetapi jika langsung juga pernikahan itu, tidaklah kami akan
menyisihkan tuan dari masyarakat kami, sebagai kejadian dengan orang kampung
itu. Melainkan kami akan mengeluh saja, kerana ada pula nasihat kami tidak
terpakai.
Sumber: 1001 Soal-Soal Hidup
No comments:
Post a Comment