Oleh: Prof. Dr. Hamka
Gambar hiasan
Pertanyaan:
Kalau kita lihat al-Quran dan Hadis
banyaklah diceritakan tentang syurga, tetapi melulur berputar di sekeliling air
mengalir, mata air, air mancur , air sejuk penghilang dahaga, bidadari berkecimpung
di telaga biru, naung rendang tempat berteduh dan sebagainya.
Sepanjang pengetahuan saya, belum pernah
disebut tentang sinar suria yang memberi imbangan udara lembap dan penghangat
tubuh jasmani sehingga saya menarik kesimpulan bahawa jannah yang tujuh
jumlahnya itu hanya tersedia buat penduduk padang pasir belaka, bukan untuk semua.
Kalau penduduk daerah dingin yang agak
kritis yang selalu merindukan sang suria dan sinar bulan purnama tentu tergaris
pada hati mereka purbasangka yang saya sebut di atas.
Saya minta keterangan bagaimana yang
sebenarnya?
Jawapan:
Saudara yang budiman! Bagus benar
pertanyaan saudara. Iramanya sangat menarik hati. Saudara sudah menafsirkan
ayat-ayat tentang syurga dalam al-Quran dengan bahasa yang indah.
Saya setuju dengan saudara, bahawa kalau yang menarik orang ke dalam Islam
hanya bayangan tentang syurga itu saja, maka penduduk daerah yang bukan sahara
nescaya akan berfikir-fikir dahulu baru masuk Islam.
Tetapi inti sari ajaran Islam bukanlah menyifatkan
syurga itu saja. Inti sari ajaran Islam ialah pengabdian kepada Tuhan sebagai
pencipta hidup kita. Tuhan yang telah memberi kita akal buat berfikir.
Umar bin Khattab orang padang pasir sahara itu, yang menarik hatinya kepada
Islam bukanlah cerita tentang syurga itu, tetapi nilai Tauhid yang diajarkan
oleh Islam itu sendiri.
Rabi’atul Adawiyah, seorang ahli sufi
wanita pernah berkata: “Ada orang yang beramal beribadat kerana mengharapkan
masuk syurga dan ada yang menjauhi kejahatan kerana takut masuk neraka. Padahal
tidak pun dijanjikan syurga itu dan diancamkan ke neraka, seorang yang insaf
akan nilai hidupnya sudah patut merasai betapa cinta Tuhan kepadanya, dan
betapa pula mestinya dia membalas cinta itu.”
Lalu Rabiah berkata pula: “Bagiku yang menjadi tujuan adalah jalan mencapai
redha Allah. Asal Tuhan tetap redha kepadaku, di mana pun aku ditempatkannya,
itulah syurgaku.
Dan seketika pengembang-pengembang Islam datang ke tanah air kita, yang
bukan padang sahara ini, di antaranya ialah nenek moyang saudara sendiri,
bukanlah soal masuk syurga itu soal utama menarik hati mereka, melainkan
keindahan Tauhid ajaran Nabi Muhammad saw itulah.
Dan apa yang dibayangkan dalam al-Quran itu
dipercayai orang. Belum pernah pada masa itu orang menilai syurga untuk “anak
padang pasir”.
Mereka telah berkeyakinan bahawa syurga itu pun disediakan buat sekalian
hamba Allah yang percaya, walaupun dia tinggal di daerah yang bukan pasir.
Setelah orang ramai “pintar-pintar” sekarang inilah baru timbul pertanyaan
seperti itu.
Saya bersyukur sekali kerana saudara telah menelaah
Al-Quran dan Hadis. Oleh kerana itu tentu saudara telah membaca Surah Fussilat
ayat 31 dan 32.
"Kamilah penolong-penolong kamu dalam
kehidupan dunia dan pada hari akhirat;. Di sana kamu akan memperolehi semua apa
yang menjadi keinginan jiwamu, dan di sana kamu akan memperolehi semua apa yang
kamu minta."(Pemberian-pemberian yang serba mewah itu) dikurniakan oleh
Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani!"
[Fussilat: 31-32]
Alhasil; meskipun kebanyakan ayat-ayat yang
menerangkan syurga itu adalah yang lebih dekat kepada penggambaran jiwa orang
yang hidup di padang pasir, sebagai umat yang terlebih dahulu mendapat
kehormatan menerima Al-Quran, tidaklah bererti bahawa syurga hanya begitu saja.
Di sana terdapat apa saja yang diingini oleh orang yang beramal untuk mencapainya.
Dan sebagai seruan yang timbul dan hati
yang jujur, ingin kami memperingatkan kepada saudara yang bertanya ini, bahawa
berita-berita tentang syurga atau neraka itu bernama “Sam’iyat”, tidaklah dia
termasuk soal yang harus dipecahkan dengan yang sekarang kita namai rasional.
Di sini adalah tempat untuk kepercayaan.
Kalau saudara menyebut-nyebut orang yang “agak kritis”, akan dapatlah dia
membezakan, mana yang harus “dikritis” dan mana yang tidak. Orang-orang yang
semua hendak dikritis itu biasanya bukanlah orang yang benar-benar kritis,
tetapi orang yang sombong.
Sumber: Membahas Kemusykilan Agama
No comments:
Post a Comment