Hadis Hasan
Takrif Hadis Hasan
Hasan
ialah hadis yang diriwayatkan dengan sanad yang bersambung-sambung oleh
perawi-perawi yang adil[1]
tetapi qalil al-dabt (kurang ketepatan/lemah ingatan) serta tiada shuzuz[2]
mahupun ‘illah (kecacatan) padanya.
Perbezaan di antara Sahih dan Hasan:
Perbezaan di antara sahih dan hasan ialah
perawi hasan adalah qalil al-dabt atau kurang dabt (kurang
ketepatan/lemah ingatan) sementara perawi sahih adalah kamil al-dabt atau
sempurna dabt (sempurna ketepatan/kuat ingatan)
Pembahagian Hadis Hasan
Hadis Hasan terbahagi kepada dua bahagian
iaitu: hasan li zatihi dan hasan li gharihi.
Hasan
li zatihi
Apabila sesuatu
hadis itu dikatakan hasan secara mutlak tanpa sebarang qaid atau syarat maka ia
bermaksud hasan li zatihi. Pengertian atau takrif bagi hadis hasan li zatihi
sama dengan takrif hadis hasan seperti di atas.
Hasan
li gharihi
Hasan
li gharihi ialah hadis yang wujud pada sanadnya perawi
‘mastur’ iaitu perawi yang tidak diketahui keadaan atau kedudukan yang sebenar.
Syaratnya dia bukanlah perawi yang banyak melakukan kesilapan dalam
meriwayatkan hadis bukan juga seorang yang muttaham bi al-kizb (disyaki berdusta
pada hadis) dan dan hadis yang diriwayatkannya juga perlu disokong oleh hadis
lain.
Hukum Hadis Hasan
Sebagaimana hadis sahih, hadis hasan juga
boleh digunakan sebagai hujah atau dalil. Walau bagaimanapun dari segi kekuatan
ia tidak dapat menandingi hadis sahih. Fuqaha (ahli-ahli fiqh) menggunakan
hadis-hadis hasan sebagai hujah dan beramal dengannya.
Sumber: al-muyassar fil ilmi
mustholah al-hadis
No comments:
Post a Comment