Hadis Sahih
Takrif Hadis Sahih
Hadis Sahih adalah hadis musnad yang
diriwayatkan oleh perawi yang ‘adil, dhabit daripada perawi
seumpamanya sehingga sampai kepada Rasulullah saw atau sahabat atau tabiin. Hadis
Sahih juga tidak bersifat mu’allal atau shaz
Huraian takrif:
1. Al-Musnad : di sini bermaksud
hadis yang diriwayatkan dengan sanad yang muttasil (bersambung-sambung
tanpa putus) daripada permulaan sanad sehingga ke akhirnya.
2. Al-‘Adil : ialah perawi yang
bersifat dengan sifat ‘adalah , iaitu berpegang teguh dengan ajaran agama
dan menjauhi segala bentuk kefasiqan, kejahatan dan perbuatan yang bertentangan
dengan akhlak dan syariat.
3. Al-Dhabit : ialah perawi yang
bersifat dengan sifat dabt (kebolehan meriwayatkan hadis sebagaimana
didengari), iaitu memelihara dan menjaga dengan baik setiap hadis yang telah
didengari dan difahaminya sehingga tidak timbul walaupun sedikit keraguan atau
kesangsian tentang ketepatan (mengenai) apa yang ingin disampaikan. Sifat ini
sentiasa wujud dalam diri perawi sejak dia mendengar hadis sehingga ketika
menyampaikannya.
4. Al-Mu’allal : ialah hadis yang
mempunyai keaiban tersembunyi yang mencacatkan kesahihan hadis tersebut,
meskipun kecacatan tersebut tidak kelihatan secara zahirnya.
5. Al-Shaz : ialah hadis yang diriwayatkan
oleh perawi yang thiqah bertentangan dengan riwayat perawi yang
lebih thiqah daripadanya.
Pembahagian Hadis Sahih
Hadis Sahih terbahagi kepada dua bahagian,
iaitu Sahih li zatihi (pada dirinya sendiri) dan Sahih li ghairihi
(kerana selainnya).
Takrif
bagi hadis Sahih li zatihi adalah sama seperti perbincangan takrif hadis
sahih di atas. Manakala hadis Sahih li ghairihi pada asalnya adalah hadis
hasan li zatihi, kerana perawinya tidak mempunyai tahap hafalan dan dabt
sebagaimana yang disyaratkan untuk hadis sahih. Tetapi ia telah diangkat ke
tahap hadis sahih kerana faktor luaran iaitu sanad (turuq) berbilang-bilang
yang menampung kekurangan hafalan dan dabt para perawinya.
Kedudukan Hadis Sahih li gharihi
Kedudukan hadis Sahih li gharihi adalah
lebih tinggi daripada hadis hasan li zatihi dan lebih rendah daripada
hadis Sahih li zatihi
Kedudukan Hadis Sahih
Muhaddithin
dan fuqaha bersepakat bahawa hukum hadis sahih adalah wajib beramal
dengannya. Ia merupakan hujah dan dalil syarie dan tidak harus bagi mana-mana
orang Islam meninggalkannya atau tidak beramal dengannya.
Sumber: al-muyassar fil ilmi mustholah al-hadis
No comments:
Post a Comment