Jarak Safar (Perjalanan) & Tempoh Menetap (Bermuqim) Bagi Musafir Untuk
Mengqasarkan (Memendekkan) Solat
Oleh: Syeikh Abdul Aziz Bin Abdillah Bin Baz
Pertanyaan
Bagaimana menurut Syeikh yang mulia tentang
jarak safar (perjalanan) yang dibolehkan mengqasarkan (memendekkan) solat?
Bagaimana pula menurut Syeikh tentang orang yang berniat mukim (menetap) untuk
sementara dalam safarnya lebih dari 4 hari. Bolehkah ia mengqasarkan solat?
Jawapan
Majoriti ulama berpendapat bahawa batas atau
had jarak dibolehkan qasar adalah perjalanan sehari semalam dengan menggunakan
unta atau dengan berjalan kaki. Jarak tersebut lebih kurang 80 km. Demikianlah
kebiasaan yang berlaku. Kurang dari itu tidak dikatakan safar.
Majoriti ulama juga berpendapat bahawa orang
yang berniat menetap atau bermuqim sementara lebih dari 4 hari, maka ia wajib
menyempurnakan solat dan wajib berpuasa siang hari di bulan Ramadan. Sebab,
hukum asal bagi orang yang sedang muqim adalah itmam, ia hanya
dibolehkan untuk mengqasarkan solat jika ia dalam keadaan safar.
Kalimat “lebih dari 4 hari” mengandung erti
bahawa apabila ia berniat untuk muqim selama 4 hari, atau kurang dari itu, maka
ia boleh menjama’ dan mengqasarkan solat, serta berbuka di bulan Ramadan.
Dalam sebuah hadis sahih, dari Nabi saw
bahawa beliau bermuqim ketika beliau berhaji Wada’ selama 4 hari dan beliau
mengqasarkan solat. [Di hari kelima] beliau berangkat ke Mina dan Arafah.
Riwayat di atas menunjukkan bolehnya
mengqasar bagi orang yang niat bermukim dalam safarnya sebanyak 4 hari atau
kurang dari itu.
Adapun ketika beliau saw muqim selama 19
hari ketika pembebasan kota Makkah dan 20 hari ketika perang Tabuk, maka harus
difahami bahawa beliau tidak berniat untuk bermuqim. Beliau tinggal di sana
tidak lain disebabkan kerana beliau tidak mengetahui sampai bila perang akan
berakhir. Demikianlah jumhur ulama memahami muqimnya beliau saw di Makkah pada
saat pembebasan kota Makkah dan tinggalnya beliau saw di Tabuk saat perang
Tabuk.
[Kembali pada pokok permasalahan, bahawa
apabila kita niat muqim untuk sementara lebih dari 4 hari kita diwajibkan
menyempurnakan solat, tanpa qasar]. Hal ini sebagai sikap berhati-hati dalam
agama, dan mengamalkan hukum asal, iaitu wajibnya solat 4 rakaat pada solat
Zuhur, Asar dan Isyak bagi yang muqim.
Adapun jika ia (tinggal sementara) tanpa
niat muqim- bahkan (boleh jadi) ia tidak tahu bila akan berangkat lagi
(bertolak balik)- maka ia boleh mengqasar, menjama’ dan berbuka puasa sehingga
ia berniat untuk bermuqim 4 hari atau kembali semula ke tempat asalnya
(rumahnya).
Sumber: Fataawaa fii Ahkami Qashrin wa
Jam’ish Shalaah
Terbitan: Pustaka Ibnu Umar/ Fatwa
Lengkap Syaikh Bin Baz Tentang Shalat Jama’
& Qashar
No comments:
Post a Comment