Penyembelihan Dalam Islam
Susunan: Mohd Aziz
Pengenalan
Allah swt telah berfirman di dalam surah al-Maidah, surah ke 5 ayat ke
3:
“Diharamkan kepada kamu (memakan)
bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan
daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana
yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang
mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati
dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis
nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu
merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah
perbuatan fasik.
Pada hari ini, orang-orang kafir
telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka
melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan
gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu.
Pada hari ini, aku telah
sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu,
dan aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang
terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak
cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana
sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [Al-Quran 5:3]
Dalam Islam, undang-undang utama dalam hal keharusan (kehalalan) memakan
daging adalah bahawa ia mesti disembelih mengikut mandat atau syariat agama.
Adalah haram bagi memakan mana-mana daging haiwan yang mati (sebagaimana yang
diterangkan oleh ayat 3 surah al-Maidah) seperti akibat tercekik, mati kerana
pukulan ganas, terjatuh atau ditanduk haiwan yang lain mahupun mati akibat
dimakan oleh haiwan liar. Justeru, untuk menjadikan daging haiwan
halal di makan, maka ia perlu disembelih.
Apa itu Sembelihan?
Sembelihan adalah salah satu cara untuk mematikan atau
menghilangkan nyawa binatang yang halal dimakan dengan memutuskan urat halkum
dan urat marih tanpa memutuskan saraf tunjang dengan menggunakan alat yang tajam
seperti pisau berserta niat kerana Allah.
Kaedah ini merupakan kaedah yang paling berperikemanusiaan untuk
menyembelih haiwan ternakan bagi mendapatkan dagingnya. Kaedah penyembelihan
ini juga merupakan satu-satunya kaedah yang disahkan oleh kongres Amerika
Syarikat, seperti yang dinyatakan dalam seksyen 1901 dan 1902 (b), Bab 48,
Tajuk 7, yang tertulis seperti berikut:
“The Congress finds that the use
of humane methods in the slaughter of livestock prevents needless suffering;
results in safer and better working conditions for persons engaged in the
slaughtering industry; brings about improvement of products and economies in
slaughtering operations; and produces other benefits for producers, processors,
and consumers which tend to expedite an orderly flow of livestock and livestock
products in interstate and foreign commerce.”
Yang bermaksud:
“Kongres mendapati bahawa
penggunaan kaedah penyembelihan ternakan yang berperikemanusiaan mampu mencegah
penderitaan yang sia-sia; menghasilkan keadaan kerja yang lebih selamat dan
lebih baik untuk orang-orang yang terlibat dalam industri penyembelihan;
mendatangkan penambahbaikan produk dan ekonomi dalam operasi penyembelihan; dan
menghasilkan faedah lain untuk pengeluar , pemproses, dan pengguna yang cenderung
untuk mempercepatkan aliran yang teratur ternakan dan produk ternakan bagi
dagangan antara dalam dan luar negara.”
Oleh yang demikian di Amerika Syarikat,
penyembelihan yang dijalankan secara berperikemanusiaan telah diisytiharkan
sebagai dasar dalam sudut etika penyembelihan dan pengendalian ternakan.
Adakah Haiwan Sakit Ketika Penyembelihan?
Dalam satu kajian yang bertajuk “Attempts to
Objectify Pain and Consciousness in Conventional (captive bolt pistol stunning)
and Ritual (halal, knife) Methods of Slaughtering Sheep and Calves” atau “Percubaan
untuk merealisasikan sakit dan sedar bagi kaedah penyembelihan secara
konvensional (kejutan atau tembakan dengan pistol bolt) dan ritual agama (sembelihan
dengan pisau) bagi biri-biri dan lembu” oleh Profesor Wilhelm Schulze dan
rakannya Dr Hazim di Sekolah Perubatan Veterinar, Universiti Hanover, Jerman,
kedua-dua penyelidik berkenaan telah mengimplankan beberapa elektrod pembedahan
di pelbagai titik tengkorak beberapa haiwan ternakan bagi menyentuh permukaan
otak haiwan tersebut.
Haiwan-haiwan berkenaan selanjutnya dibiarkan untuk
pulih dalam beberapa minggu. Selepas itu, haiwan-haiwan tersebut kemudiannya di
sembelih dalam dua keadaan. Pertama, penyembelihan menurut syariat Islam,
manakala yang lainnya mengikut kaedah konvensional iaitu dengan memberi kejutan
dengan pistol bolt sebelum di potong.
Pistol bolt atau lebih dikenali dengan nama
Captive Bolt Pistol turut
dikenali dengan pelbagai nama yang lain seperti cattle gun (penembak
ternakan) atau stunner (alat kejutan). Prinsip asas di sebalik senjata
ini adalah serangan secara paksa di dahi menggunakan bolt untuk
mendorong haiwan ternakan supaya tidak sedarkan diri.
Bolt adalah rod berat yang diperbuat daripada aloi tidak berkarat,
seperti keluli tahan karat. Bolt yang terdapat pada pistol ini berkemungkinan
akan memusnahkan sebahagian daripada otak haiwan itu. Selain itu, bekalan darah
ke otak ternakan juga akan terputus selepas ditembak dengan pistol bolt ini. Pistol
bolt ini telah dicipta pada tahun 1903 oleh Dr Hugo Heiss, bekas pengarah di
pusat penyembelihan di Straubing, Jerman.
Semasa proses eksperimen penyembelihan tersebut,
bacaan electroencephalography (EEG)[1]
dan electrocardiogram (ECG)[2]
direkodkan bagi mendapatkan data keadaan otak dan jantung semua haiwan semasa
kaedah penyembelihan secara Islam dan konvensional (kejutan pistol bolt). Keputusan-keputusan
berikut telah diperoleh:
1. Tiga saat yang pertama semasa proses penyembelihan secara
Islam, didapati bacaan EEG tidak menunjukkan apa-apa perubahan pada graf
sebelum haiwan tersebut disembelih, maka ia menunjukkan bahawa haiwan itu tidak
merasa sebarang kesakitan ketika atau sebaik sahaja selepas pemotongan
(sembelihan) itu.
2. Untuk tiga saat yang berikutnya, EEG mencatatkan bacaan haiwan
yang disembelih berada dalam keadaan tidur nyenyak- tidak sedarkan diri. Ini
adalah disebabkan oleh kuantiti darah yang besar yang mengalir keluar dari
badan.
3. Selepas 6 saat tersebut, EEG selanjutnya mencatatkan paras
sifar, menunjukkan tiada rasa sakit sama sekali.
4. Walaupun bacaan EEG menunjukkan paras sifar, namun haiwan
tetap menggelentar dan degupan jantung berlaku dengan kuat. Perkara ini berlaku
bukan disebabkan kesakitan yang dirasai haiwan, tetapi kerana tindakan refleksi
saraf tunjang untuk mengalirkan darah keluar dengan cepat. Darah yang keluar
akan menyegarkan lagi daging haiwan. Daging kurang darah lebih segar dan bersih
kerana darah adalah agen kuman.
Manakala haiwan yang disembelih secara konvensional
iaitu dengan memberi kejutan dengan pistol bolt terlebih dahulu kepada haiwan
tersebut sebelum dipotong, keputusan-keputusan berikut diperoleh:
1. Haiwan-haiwan tersebut kelihatan tidak sedarkan diri tidak
lama selepas dikenakan kejutan.
2. Bacaan EEG menunjukkan kesakitan yang teruk dialami oleh
haiwan sebaik sahaja dikenakan kejutan.
3. Jantung haiwan yang dikenakan kejutan berhenti berdegup lebih awal
berbanding dengan haiwan yang disembelih mengikut kaedah Islam. Perkara ini
akan menyebabkan pengekalan lebih banyak darah dalam daging. Darah yang masih
terdapat dalam daging adalah tidak bersih untuk pengguna.
Justeru, keputusan kajian telah menunjukkan
bahawa haiwan yang disembelih mengikut kaedah konvensional, iaitu dengan mengenakan
kejutan terlebih dahulu telah meletakkan haiwan dalam kesakitan yang tidak
perlu. Untuk itulah, dalam syariat Islam, kaedah ini tidak digunakan.
Rujukan
1. Al-Quran
2. www.islamreligion.com
3. Wikipedia
[1] Electroencephalography (EEG)
is the recording of electrical activity
along the scalp. EEG measures voltage
fluctuations resulting from ionic current flows within the neurons of
the brain. In clinical contexts, EEG
refers to the recording of the brain's spontaneous electrical activity over a
short period of time, usually 20–40 minutes, as recorded from multiple electrodes placed
on the scalp. Diagnostic applications
generally focus on the spectral content of
EEG, that is, the type of neural
oscillations that can be observed in EEG signals. In neurology, the
main diagnostic application
of EEG is in the case of epilepsy, as
epileptic activity can create clear abnormalities on a standard EEG study. A
secondary clinical use of EEG is in the diagnosis of coma, encephalopathies, and brain death. A third
clinical use of EEG is for studies of sleep and sleep disorders where
recordings are typically done for one full night, sometimes more. EEG used to
be a first-line method for the diagnosis of tumors, stroke and other focal brain
disorders, but this use has decreased with the advent of anatomical imaging
techniques with high (<1 mm) spatial resolution such as MRI and CT.
Despite limited spatial resolution, EEG continues to be a valuable tool for
research and diagnosis, especially when millisecond-range temporal resolution
(not possible with CT or MRI) is required.
[2] An ECG is used to measure the rate and regularity of
heartbeats, as well as the size and position of the chambers, the presence of
any damage to the heart, and the effects of drugs or devices used to regulate
the heart, such as a pacemaker. Most ECGs are performed for diagnostic or
research purposes on human hearts, but may also be performed on animals, usually for diagnosis of heart
abnormalities or research.
No comments:
Post a Comment